Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

20. 04.2020 r. Impresja na temat wdzięku.

TEMAT: Impresja na temat wdzięku /lekcja druga/.

Na dzisiejszej lekcji

  • Dokonasz analizy wiersza W stroju z mgły Tadeusza Kubiaka.
  • Poznasz pojęcie przerzutnia.
  • Dowiesz się, jaka jest funkcja przerzutni w utworze poetyckim.
  • Poznasz pojęcie liryka.
  •  Pogłębisz umiejętność rozpoznawania cech utworów lirycznych.
  • Dokonasz analizy  tekstu na poziomie metaforycznym.
  • Określisz  funkcje środków stylistycznych użytych w wierszu.
  •  Poszerzysz słownictwo  związane z tańcem i sztuką baletu.
  • Pogłębisz umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.

 

  1. Przypomnij sobie wiersz Tadeusza Kubiaka W stroju z mgły.
  2. Zapoznaj się z minisłownikiem  pojęć związanych z baletem.

baletmistrz – nauczyciel pracujący z tancerzami.

drążek – drewniana bariera przytwierdzona do ściany sali baletowej służąca do przytrzymywania się w czasie ćwiczeń.

pas (czytaj: pa) – pojedynczy ruch wykonywany zgodnie z zasadami tańca klasycznego, krok taneczny.

pointy (czytaj: puenty) – specjalne obuwie przeznaczone do tańca na czubkach palców, baletki z usztywnionym noskiem i parą wstążek, które tancerka zawiązuje wokół kostki.

primabalerina – gwiazda zespołu, tytuł przyznawany najlepszej tancerce.

tutu – baletowa spódniczka wykonana zazwyczaj z muślinu lub tiulu; krótka, sztywno stojąca spódniczka nazywana jest paczką

  1. Bohaterka wiersza to tancerka, solistka, primabalerina- zapisz w zeszycie.
  2. Wypisz z tekstu wyrazy, które informują o tym, że:
  • Kończy występ………………………
  • Pochyla się w tańcu………………………
  • Ubrana jest w spódniczkę baletową…………………….
  1.  Na poprzedniej lekcji obejrzałeś krótkie filmy na temat baletu. Wywołały one na pewno w Tobie różne emocje. Ostatnim filmem był

https://pl.khanacademy.org/humanities/becoming-modern/avant-garde-france/impressionism/v/degas-the-dance-class-1874

w którym mogłeś zwiedzić muzeum Edgara Degasa.

Degas był impresjonistą. Korzystał z warsztatu pracy, który jest warsztatem malarza. Jego twórczość to impresjonizmPrzepisz do zeszytu wyznaczniki impresjonizmu:

uchwycenie ruchu, subiektywizm, utrwalanie ulotnych wrażeń zmysłowych, zatarcie konturów, asymetryczne kompozycje, zbliżenia gry refleksów świetlnych

  1. Poeta, Tadeusz Kubiak, namalował taniec słowami.

Wyszukaj w tekście epitety, metafory i porównanie i zapisz je do zeszytu.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Wyszukaj w tekście wersy, w których zdania nie zostały zakończone. Przepisz do zeszytu.

„Pokłonem zwiewnej nimfy Syrings zamienionej

przez bogów w trzcinę wiotką”

Poeta zastosował przerzutnię / zabieg poetycki polegający na przeniesieniu części wypowiedzenia z jednego wersu do drugiego/, która ma za zadanie skłonić do refleksji,  dynamizuje utwór, zwraca uwagę na słowa kończące i rozpoczynające następny wers.

Znajdź i zapisz w zeszycie drugą przerzutnię.

  1. Poeta, posługując się różnymi zabiegami i wykorzystując różne środki stylistyczne, oddał w wierszu to, co widzimy na obrazie Edgara Degasa.

Zapisz w zeszycie:

Obrazem poety jest utwór liryczny.  Osoba mówiąca w wierszu- podmiot liryczny wyraża wrażenia, przeżycia, uczucia bądź refleksje.

Poeta stworzył impresję na temat wdzięku.

Liryka- to jeden z trzech rodzajów literackich.

  1. Wysłuchaj na zakończenie lekcji piosenki Marka Grechuty Piruet na polnej drodze. Ten utwór to dowód , że impresję możemy znaleźć w każdej dziedzinie sztuki.

Muzy ze sobą rozmawiają.

https://www.youtube.com/watch?v=D-Iu7hnrr7k

 

W następny poniedziałek- Felix, Net i Nika

Miłego tygodnia:)

 

Data dodania: 2020-04-20 09:52:53
Ilość wyświetleń: 679

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej