Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

7a - Język polski

 
Temat: B. Kosmowska "Pozłacana rybka"
 
 Dziś i jutro praca z tekstem, który Wam udostępniłam na epodrecznikach. Zapoznajcie się z tekstem i wykonajcie tylko te zadania, które wymagają uzupełnienia na komputerze. Pozdrawiam
 
22-23.06.2020r.
Temat:"Sny to bardzo tajemnicze zjawiszcza" R. Dahl
 
Cele:
-nazwanie elementów świata przedstawionego w tekście
-poznanie znaczenia zwiazków frazeologicznych związanych ze snem
-doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
 
 
Pracujemy dziś i jutro z epodrecznikiem. Przeczytajcie i odsłuchajcie częściowo tekst napisany przez R. Dahla ( autora "Charlie i fabryka czekolady"). Wykonajcie tylko te zadania, które można wykonać na komputerze pod tekstem. Macie na to zadanie 2 dni. Przyjemnej lektury. Pozdrawiam
 
 
 
15.06.2020r.
Temat: Przecinek, kropka, myślnik, wykrzyknik, pytajnik... – co krok
 
Zapraszam Was dziś do odświeżenia zasad interpunkcji. W epodreczniki udostępniłam Wam zadania do wykonania. Kazde zadanie poprzedzone jest opisem zasady stosowania w zdaniach kropek, przecinków, znaków zapytania i pozostałych znaków interpunkcyjnych. Pozdrawiam
 
10.06.2020r.
Temat: Janusz Korczak "Legenda o pieśni"
Cele:
-zapoznanie się z tekstem J. Korczaka "Legenda o pieśni"
-przypomnienie czym jest legenda a czym baśń
-odczytanie sensu metaforycznego utworu
 
Na podstawie udostępnionego Wam tekstu na epodreczniku, proszę, abyście odpowiedzili na następujące pytania:
 
  • Czego brakowało światu, że choć piękny, był jednak smutny?

  • Jak zachowywały się anioły podczas rozdawania pereł?

  • Czy tytuł utworu rzeczywiście wskazuje na to, że jest to legenda? Jak myślicie? Czy nie mogłaby to być baśń? Uargumentuj swoją wypowiedź.

9.06.2020r.

Temat: W świecie kobiet/praca z epodręcznikiem.

Dziś nieco odpoczynku, więc praca z epodręcznikiem:) Udostępniłam Wam materiały na epodręczniku na temat wybitnych kobiet, ale też o każdej kobiecie. Mężczyźni też powinni być uwrażliwieni na pewne sprawy kobiet, więc proszę, abyście zapoznali się z tym, co Wam udostępniłam. Wykonajcie zad.1 ,3, 4 i 8 w epodręczniku. Natomiast zad. 7 i 10 w zeszycie, ale są to zadania dla chętnych, którym przyda się dobra ocena. Zadania w epodręczniku , te które można tam wypełnić , czyli 1,3,4,8 są dla wszystkich. Pozdrawiam

 

 

 

 

8.06.2020r.

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości ze słowotwórstwa.Do tej pory przerobiliśmy najbardziej podstawowe zagadnienia w zakresie słowotwórstwa, a więc nadszedł czas na podsumowanie. W tym celu wykonajcie zadania powtórzeniowe na str. 68. Będzie Wam potrzebna znajomość terminów: wyraz podstwowy i pochodny,rdzeń, rodzina wyrazów, oboczność, formanty do wykonania tych zadań, więc dobrze będzie jeśli sobie je przypomnicie przed wykonaniem zadań. Pozdrawiam

 

 

4.06.2020r.

Temat: Skróty.

Cele:

-umiejętne zapisywania skrótów

-wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce

-właściwa interpunkcja przy zapisie skrótów

Poznawszy wczoraj wszystkie zasady kierujace zapisem skrótów, proszę abyś dziś skonfrontował tę wiedzę z praktyką i wykonał zad. 1 i 2 z podręcznika do gramatyki na str. 67.

Pozdrawiam

 

3.06.2020r.

Temat: Skróty.

Cele:

-poznanie terminu skróty

-umiejętność odczytywania skrótów

-umiejętne zapisywanie skrótów i zachowanie poprawnej interpunkcji przy ich zapisie

Wczoraj analizowaliśmy zapis skróconych nazw instytucji, dziś czas na skróty, czyli skracanie słów, których to skróty są czytelne w obrębie naszego państwa, takie jak : np. (na przykład), mgr (magister), nr (numer) i tym podobne.

Problemy powoduje ich zapis, głównie pod względem kropek, które w tych skrótach się pojawiają lub nie.

Bardzo szczegółowo opisane jest to zagadnienie na str.66 "Nie stawiamy kropki", "Stawiamy kropkę". Dziś Waszym jedynym zadaniem jest stworzenie w zeszycie kolorowej notatki z tych zasad z podręcznika do gramatyki na str. 66.

Pozdrawiam

 

 

 

2.06.2020r.

Temat: Skrótowce

Cele:

-poznanie czym są skrótowce

-umiejętność rozpoznania rodzajów skrótowców

-znajomość najczęściej używanych skrótowców w języku polskim

Po wczorajszej lekcji mogliście pomyśleć głównie o tym, że Polacy mają potrzebę tworzenia bardzo skomplikowanych struktur wyrazowych, ale dziś Was zaskoczę:), bo lubimy też sobie ułatwiać komunikację, gdy nazwa jest zbyt długa, używamy skrótowców.

Skrótowce tworzymy na podstawie pierwszych liter nazwy np. SKS (Szkolny Klub Sportowy) i nazywamy takie skrótowce literowcami.

Inne powstają od pierwszych głosek np. PAN (wymawiamy pan, a nie peaen), a są to głoskowce.

Jeszcze inne od sylab np. Polfa (Polska Farmacja), takie skrótowce zwać będziemy sylabowcami.

Mogą też być takie, które powstają w sposób niejednolity czyli mieszane np. CBOS wymawiamy 'cebos' (Centrum Badania Opinii Społecznej).

Wszystkie skrótowce zapisujemy wielką literą, jedynie w sylabowcach wielka litera stoi tylko na początku nazwy np. Polfa , Polfilm.

Na podstawie tych informacji wykonajcie w zeszycie zad.1 na str. 64 , podajcie pełne nazwy skrótowców i określecie jakiego typu jest to skrótowiec.

Pozdrawiam

 

1.06.2020r.

Temat: Wyrazy złożone.

Cele:

  • poznanie sposobów powstawania wyrazów złożonych
  • umiejętność rozróżniania typów wyrazów złożonych
  • umiejętność tworzenia wyrazów złożonych

 

Wiecie już jak powstaje rodzina wyrazów od jednego wyrazu, ale może być również tak, że wyraz został utworzony z dwóch wyrazów za pomocą zestawienia dwóch odrębnych wyrazów podstawowych np. zamek błyskawiczny, wieczne pióro, tak, aby te wyrazy połączone tworzyły nowe znaczenie. Innym typem wyrazów złożonych są zrosty , czyli dwa wyrazy zrośnięte ze sobą bez żadnych łączników np. Krasnystaw.  Ostatnią kategorią są złożenia, czyli dwa wyrazy połączone wrostkiem -o-, -i-, -y- lub łącznikiem np. deskorolka, biało-czerwony.

Na stronie 61 w podręczniku do gramatyki mamy również szczegółowy opis tego, jak te wyrazy połączone ze sobą się odmieniają.

Wyrazów złożonych używamy na co dzień, więc nie są one  dla Was czymś nieznanym, raczej chodzi tu o zdanie sobie sprawy z tego, że coś takiego w ogóle naszym języku funkcjonuje.

Proszę, abyście wykonali zad. 1,2,3 na str. 62, po to, aby zaobserwować zjawisko wyrazów złożonych i lepiej je zrozumieć.

Pozdrawiam

 

 

 

28.05.2020r.

Temat: Rodzina wyrazów.

W wyniku tworzenia słów, które mają źródło w jednym wyrazie, powstaje tzw. rodzina wyrazów , np. od słowa 'stół' powstały wyrazy pokrewne np. stolik, stoliczek, stołówka. Ten 'stół' jest jakby wspólną cząstką powstałych od niego wyrazów , a więc stanowi RDZEŃ.

Na pewno widzicie, że 'stół' i 'stolik' mają małe różnice , w jednym wyrazie jest 'ó' , a w drugim 'o', w jednym mamy 'ł', a w drugim 'l'. Są to OBOCZNOŚCI, a takie rdzenie nazywamy RDZENIAMI OBOCZNYMI. Bardziej obszernie temat jest przedstawiony na stronach 59 i 60. Tam znajdują się zadania 1 i 2 i je proszę wykonać w zeszycie. Jeśli masz wątpliwości, pisz. Pozdrawiam

 

 

27.05.2020r.

Temat: Wyrazy podstawowe i pochodne.

Rozpoczynamy dział słowotwórstwa. Dowiecie się z niego w jaki sposób w języku polskim powstawały i ciągle powstają kolejne wyrazy. Żeby urozmaicić formę, zamiast podręcznika do gramatyki, proponuję zadania na epodręczniku, które Wam udostępniłam. Zalogujcie się na swoje konta w epodreczniku i przeczytajcie czym są: słowotwórstwo, formanty, wyrazy podstawowe i pochodne oraz wykonajcie zad.1,2,3. Zadanie wykonane oczywiście będę widzieć i ocenię je. Czekam do jutra na efekty Waszej pracy. Pozdrawiam

 

 

26.05.2020r.

Temat: Od wzmianki do sprawozdania.

Wiecie już, jakie cechy powinna mieć dobra informacja, głównie jeśli chodzi o przekazy prasowe. Teksty informacyjne mają różną postać, zależnie od tego, do jakiego gatunku należą. Proszę Was dziś o zapoznanie się z gatunkami tekstów informacyjnych na stronach od 343 do 344. Pozdrawiam

 

 

25.05.2020r.

Temat: Cechy dobrej informacji.

Jak już ustaliliśmy, zadaniem prasy jest przekazywanie informacji. Problemem może jednak okazać się sposób przekazywania informacji tak, aby były one zrozumiałe i potrzebne. Na podstawie tekstu na stronach 340-342 znajduje się artykuł o cechach dobrej informacji. Prosze, abyście dziś ustalili jakie to cechy, jakie gatunki publicystyczne służą przekazywaniu informacji i jak rozpoznać manipulację, która może się pojawić w prasie, telewizji, radiu i innych środkach masowego przekazu. Pozdrawiam

21.05.2020r.

Temat: Gimnastyka umysłowa, czyli jak zatytułować? 

Wczoraj zapoznaliście się z pojęciem 'tytułu', dziś trochę praktyki. Za zadanie macie dziś pracę z gazetą, jeśli nie masz jej w wersji papierowej , skorzystaj z gazety elektronicznej:) Przejrzyj tytuły i wybierz takie, które wysoko oceniasz, które Twoim zdaniem są trafne i napisz dlaczego oraz takie , które nie są zbyt ciekawe.

Owocnej pracy. Pozdrawiam

 

 

 

20.05.2020r.

Temat:"W informacji i artykule nie zapomnij o tytule" 

Cele:

  • poznanie treści na temat roli tytułu tekstów literackich i publicystycznych
  • umiejętność wskazania sposobów tworzenia trafnych i ciekawych tytułów
  • znajomość terminów: tytuł, nagłówek, nadtytuł, podtytuł

Proponuję dziś zapoznanie się z tekstem pt. "W informacji i artykule nie zapomnij o tytule". Po jego przczytaniu odpowiedz na pytanie, co to jest tytuł i jak inaczej można go nazwać, a także, co powoduje, że dany tytuł jest ciekawy i czytelny jednocześnie?

Pozdrawiam

 

19.05.2020r.

Temat: Stanisław Bortnowski "Być dziennikarzem" 

Na podstawie artykułu Stanisława Bortnowskiego na str.331-332 odpowiedz na pytanie, jakie cechy musi mieć człowiek, aby wykonywać zawód dziennikarza? Czy dodałbyś/dodałabyś coś od siebie na ten temat?

Pozdrawiam

 

 

18.05.2020r.

Temat: Najkrótsza historia prasy. Jak się rodziła, jaka jest, jak się zmieni? 

Cele:

  • poznanie początków prasy
  • znajomość skutków wynalezienia druku
  • rozróżnianie skutku od przyczyny
  • konstruowanie własnej wypowiedzi na temat zagrożeń wobec tradycyjnej prasy
  • umiejętność odróżnienia kolumny, szpalty i rubryki

Rozpoczynamy ostatni dział naszego podręcznika, który traktuje o prasie, jej początkach i znaczeniu dla ludzkości. Wstęp do rozdziału jest skondensowanym żródłem wiedzy na ten temat. Waszym zadaniem jest dziś przeczytanie tekstu na str. 328-329 ze zrozumieniem , a potem wykonanie zad. 1-6. Odpowiedzi na pytania są ważne dla zrozumienia tego rozdziału, więc to zadanie na ocenę. Możecie zadanie przesłać na mojego maila do jutra. Pozdrawiam

 

 

 

14.05.2020r.

Temat: W cyfrowym świecie. Epoka wielkiej komunikacji.Cele:

-znajomość współczesnych środków przekazywania informacji

-umiejętność wytłumaczenia różnicy między transmisją a interakcją

-umiejętność wytłumaczenia słowa multimedialny

-czytanie ze zrozumieniem

-tworzenie wypowiedzi pisemnej na podstawie własnych doświadczeń

 

Zanim przejdziesz do tekstu na stronie318-321, zapoznaj się z pytaniami ponad tekstem "Zanim przeczytasz". Wybierz jedno z pytań i napisz obszerną wypowiedź na ten temat (obszerną czyli przynajmniej na stronę:)

Dopiero potem zapoznaj się z tekstem "W cyfrowym świecie".

Oczywiście powstałe prace wyślij mi na maila. Pozdrawiam

 

 

13.05.2020r.

Temat: "Opowieści w podróży czyli między książką a ekranem"

Cele:

-poznanie źródeł potrzeby człowieka do tworzenia opowieści

-przekład opowieści ustnych na rysunek, film, utwory literackie

Dziś krótko o powiązaniach filmu z innymi wytworami kultury np. literatury, grafiki. Przeczytajcie artykuł ze str. 313-314.

 

 

12.05.2020r.

Temat: Nie samo podpatrywanie świata- o filmie dokumentalnym.

Cele:

-zapoznanie się tekstem ""Nie samo podpatrywanie świata" w podręczniku

-poznanie cech filmu dokumentalnego

Innym od tych, o których czytaliśmy wczoraj , gatunkiem filmowym jest film dokumentalny. Czym on się wyróżnia dowiecie się na stronach 313-315. Po przeczytaniu tekstu spróbuj odpowiedzieć na pytania 1-3 na str. 315. Pozdrawiam

 

 

11.05.2020r.

Temat:Gatunki filmowe

Kontynuując zagadnienia związane z filmem, chciałabym, żebyście dziś zapoznali się z gatunkami filmowymi na str. 308-309. Napisz, który gatunek filmowy Ty lubisz najbardziej, opisz jego cechy, podaj przykładowy tytuł filmu, który oglądałeś/-aś, w skrócie opisz o czym ten film jest. Pozdrawiam

 

5.05.2020r.

Temat: Filmowa sztuka opowiadania-jaka jest, jaka była, jaka będzie?

To kolejny temat z cyklu historii kinematografii i filmu. Dziś macie za zadanie przeczytać tekst na stronach od 294-300 i na jego podstawie wykonać zadania z cyklu 'czytam i rozumiem' od 1-6 na stronie 300. Jest to zadanie na czwartek, a nie na jutro.  Przyślijcie maile do wieczora w czwartek. Przyjemnej lektury. Pozdrawiam

 

 

4.05.2020r.

Temat: Żywe obrazy zmieniają świat- "Świat w lustrze"

Cele:

-poznanie historii pierwszego kina na ziemiach polskich

-sposoby oddziaływania reklamy na odbiorcę

-poznanie wynalazków technicznych XX wieku określanych mianem rewolucji audiowizualnej

Kontynuujemy dziś temat kinematografii i jej początków. Tym razem głównie skupimy się na początkach kina w Polsce.  W tym celu proszę, abyście zapoznali się z tekstem ze stron 288-293.  Pozdrawiam

 

 

29.04.2020r.

Temat: "Przyjechał pociąg z kinem" M. Przylipiak/ o początkach kinematografii.

Dziś i jutro zajmować się będziemy początkami historii kina. Film i kino nie istniały od zawsze. Kiedyś była tylko fotografia i pragnienie człowieka o ruchomym obrazie. Waszym zadaniem jest dowiedzenie się, kiedy obraz zaczął być "żywy". Przeczytajcie tekst M. Przylipiaka na str. 284-287 i wykonajcie zadania 1-4 na str. 287. Temat jest rozłożony na dwa dni i tak rozplanujcie pracę. Na odpowiedzi czekam do jutra wieczór. Pozdrawiam

 

28.04.2020r.

Temat: "Prostota i pogodna mądrość - o czytaniu wierszy."

Dziesiejszym zadaniem dla Was jest przeczytanie tekstu na str. 220 "Prostota i pogodna mądrość - o czytaniu wierszy", który jest podsumowaniem rozważań o poezji m.in. Wisławy Szymborskiej. Dowiecie się z niego czym ,zdaniem autora, jest poezja, jakim językiem operuje i do czego służy. Nie jest to zadanie pisemne, chciałabym żebyście pomyśleli o poezji w kontekście tego tekstu.

Pozdrawiam

 

27.04.2020r.

Temat:."Cebula" W. Szymborskiej

Cel:

-zapoznanie się z wierszem W. Szymborskiej "Cebula"

-interpretacja wiersza

-podsumowanie wizji człowieka w poznanej poezji

Dziesiejsze zadanie dla Was, polega na tym, że macie do przeczytania wiersz (już ostatni Szymborskiej:) pt. "Cebula". Mam dla Was tylko 2 pytania:

  1. Dlaczego podmiot liryczny opowiada nam o cebuli i człowieku w jednym wierszu? Co ma to na celu?
  2. Jaki obraz człowieka wyłania się z poznanych przez Was utworów Szymborskiej?                                                                                                               Na wasze mailowe wnioski czekam do jutra. Pozdrawiam

 

22.04.2020r.

Temat: "Muzeum" Wisławy Szymborskiej/analiza i interpretacja wiersza

Dziś poznacie kolejny wiersz Wisławy Szymborskiej pt. "Muzeum". Aby zmienić nieco formę zadań, proponuję zadania na epodręczniki.pl. Zalogujcie się tam, a powinno czekać na Was zadanie do wykonania, dokładnie od 1 -11, reszty nie róbcie. Zrobione zadania odeślijcie mi do sprawdzenia. Macie na to dwa dni, czyli dziś i jutro. Ponieważ w piątek nie mamy j. polskiego, odeślijcie mi prace do piątku wieczór.  W razie pytań piszcie, pozdrawiam.

 

 

21.04.2020r.

Temat: "Pochwała złego o sobie mniemania" Wisława Szymborska

Cele:

-poznanie treści wiersza W. Szymborskiej

-zdefiniowanie słowa sumienie

-interpretacja wiersza

-odnalezienie sensu zastosowanej w wierszu budowy i środków stylistycznych

Zanim odczytasz wiersz "Pochwała złego o sobie mniemania" wyjaśnij czym jest sumienie i co oznacza "mieć czyste sumienie". Możesz skorzystać z definiecji słownika języka polskiego w internecie. Jakie istoty mogą mieć sumienie?

Przeczytaj wiersz, pomyśl jak został podzielony jeśli chodzi o strofy i czy ten podział mógłby wyglądać inaczej i dlaczego?

Który fragment wiersza robi największe wrażenie? Z jakiego powodu?

Wykonaj zadanie 5 ze strony 214. W poleceniu jest pytanie "Kto o sobie źle mniema i dlaczego sobie to chwali?" Czy rzeczywiście ktoś tutaj o sobie źle mniema? Jak myślisz, o czym świadczą kolejne postawy wymienione w  wierszu, czy mogą być metaforą? Czego metaforą?

Jak rozumiesz ostatnią zwrotkę wiersza?

 

Rozwiazania przyślij na maila.

Powodzenia, pozdrawiam:)

 

 

20.04.2020r.

Temat:Wisława Szymborska "Niektórzy lubią poezję" 

Cele:

-uczeń przypomina sobie biografię Wisławy Szymborskiej poznanej w latach poprzednich

-zapoznaje się z treścią wiersza pt. "Niektórzy lubią poezję"

-uczeń odkrywa wpływ budowy wiersza na jego znaczenie

-potrafi zinterpretować wiersz z podpowiedzią nauczyciela

Zanim przeczytasz wiersz, zapoznaj się z biografią autorki na str.210. Już znasz tę postać, to laureatka literackiej Nagrody Nobla, ale przyjrzyj się tej postaci ponownie.

Następnie spójrz na wiersz, a w szczególności na jego tytuł i budowę. Co ci się wydaje tu ciekawego, może nietypowego?

Jest to zadanie 1. na str. 212.

Swoje przemyślenia zapisz w zeszycie.

Jak sądzisz,kim jest podmiot liryczny w wierszu i co sądzi o poezji?

Czy jest w stanie zdefiniować poezję? Czy jej stan wiedzy o definicji poezji ją smuci, czy cieszy?

Napisz o tym, a także o tym, jak ty tę poezję rozumiesz? Co to takiego? Nie ma to być definicja słownikowa, ale Twoje przemyślenia.

Na podstawie wiersza napisz także, czym różni się lubienie poezji od lubienia innych rzeczy?

Czy Ty lubisz poezję i dlaczego tak lub nie?

Lekcję poświęć na rozmyślania, zapisz je, pamietaj, że to Twoje myśli, nie przepisuj bez sensu z gotowych źródeł, dasz radę :)

Pozdrawiam

 

 

 

 

16.04.2020r.

Temat: „Pan od przyrody”, czyli o nauczycielu idealnym/środki stylistyczne.

W poznanym wczoraj wierszu wyszukaj znane Ci już środki stylistyczne, a mianowicie :epitety, przenośnie, porównania.

Po wykonaniu tego zadania napisz monolog, który wygłaszasz jako uczeń z wiersza, który dziwnym trafem spotyka swojego ulubionego pana od przyrody ( to zadanie 8 ze str. 209).

 

15.04.2020r.

Temat: „Pan od przyrody”, czyli o nauczycielu idealnym.

Zanim zapoznacie się z wierszem Herberta, pod tematem w zeszycie zapiszcie krótką notatkę o treści:

Nauczyciel idealny: (tu wpiszcie cechy takiego nauczyciela)....

Następnie przeczytaj wiersz "Pan od Przyrody" na str. 207 i 208.

Zastanów się na jakie części tematyczne można ten wiersz podzielić? Moim zdaniem będą to 3 części, ale niektórzy mogą tu odnaleźć tylko dwie części, spróbuj napisać czego dotyczy każda z nich.

Wykonaj zadania w podręczniku na str. 209 zad. 1, 3, 4 i 5.

Resztą zajmiemy się jutro:) pozdrawiam

 

 

8.04.2020r.

Temat:Ósmym cudem świata mógłby być...- tworzenie wypowiedzi pisemnej. 

Kończąc temat cudów świata, mam dla Was jeszcze jedno zadanie, a brzmi ono:

Pomyśl, jaka budowla czy miejsce mogłoby dołączyć do kolekcji 7 cudów świata. Gdzie to się znajduje, jak wygląda, co świadczy o jego wyjątkowości i dlaczego "to" wybrałeś/-aś? Opisz w kilku zdaniach swój wybór ( nie mniej niż pięciu). Pochwal się swoim wyborem i wyślij mi go mailem:)

Ponadto, ponieważ będziecie mieć chwilę oddechu od naszej internetowej szkoły, chcę Wam życzyć zdrowych i pogodnych Świąt, pomimo panujących warunków:)

 

 

 

7.04.2020r.

Temat: 7 cudów świata - gromadzenie wiadomości na podstawie dostępnych źródeł informacji.

https://epodreczniki.pl/a/siedem-cudow-swiata/DPNnIHRSQ

Na podstwie wczorajszego linku odpowiedz  na pytania 0d 2.1-2.6 na podstawie tabeli oraz źródeł internetowych bądź innych.

Pozdrawiam:)

6.04.2020r.

Temat: 7 cudów świata- czytanie ze zrozumieniem/interpretacja tabeli.

https://epodreczniki.pl/a/siedem-cudow-swiata/DPNnIHRSQ

Powyżej wkleiłam link, Waszym zadaniem na dziś jest zad.1, gdzie należy odczytać dane na temat 7 cudów świata (czyli miejsca uznane przez ludzi za cudowne z różnych przyczyn). W zeszycie zapiszcie temat lekcji , a pod nim do każdej budowli i miejsca dopiszcie nazwę regionu, części świata, w której dana budowla się znajduje.

Jeśli to zrobicie, wykonajcie zad. 3, czyli podpiszcie obrazki odpowiednimi  nazwami.

Prześlijcie mi jedynie zadanie z zeszytu. Pozdrawiam

 

 

2.04.2020r.

Temat: Jan Lechoń "Sprzeczka"

Cele:

  • zapoznanie się z biografią Jana Lechonia
  • czytanie ze zrozumienie wiersza "Sprzeczka"
  • przypomnienie czym jest motyw /tu: motyw ogrodu

Wskazówki: Zanim rozpoczniesz czytanie wiersza pt. "Sprzeczka" na str. 201, zapoznaj się z biografią Jana Lechonia. Po przeczytaniu biografii, zapoznaj się z treścią wiersza. Wykonaj zadanie 2 pod wierszem, ale zacznij od części "Określ tematykę każdej strofy osobno', a potem przejdź do zadania 1, 3 i zad. 5 (tutaj pojawia się pytanie o OGRÓD, dlaczego podmiot liryczny proponuje pójście  właśnie do ogrodu, jakie znaczenie może mieć motyw ogrodu?). Zapisz odpowiedzi w zeszycie i wyślij mi zdjęcie.

Powodzenia:)

Dla osób, które nie mają podręcznika załączyłam zdjęcie.

 

 

1.04.2020r.

Temat: "Zielono nam w głowie" K. Wierzyńskiego- o roli poety.

Cel:

-zapoznanie sie z biografią K. Wierzyńskiego

-poznanie treści wiersza "Zielono nam w głowie"

Wskazówki: Odczytaj biografię Wierzyńskiego. Czy czasy , w których żył powodowały, że poeta miał konkretną rolę do odegrania. Jak myślisz? Napisz w zeszycie własne wnioski, nawet jednym zdaniem, najlepiej po odczytaniu już wiersza.

Wykonaj także w zeszycie zad. 1, 2,3 ze str. 195.

Pozdrawiam

 

31.03.2020r.

Temat: Cechy ballady w "Dusiołku" B. Leśmiana.

Cel:

-przypomnienie cech ballady

-umiejetność określania cech ballady w "Dusiołku" B. Leśmiana

Wskazówki: W tym roku szkolnym czytaliśmy "Świteziankę" A. Mickiewicza, która jest balladą romantyczną. Przypomnij sobie cechy, które spowodowały, że zakwalifikowaliśmy "Switeziankę" do tego właśnie gatunku literackiego.

Gdy już odświeżysz wiedzę na temat ballady, wykonaj zadanie 12 na stronie 191 w podręczniku do literatury.

Wypisz kolejne cechy ballady z "Dusiołka" w punktach bądź od myślników, czy to na pewno ballada?

Powodzenia

 

 

 

30.03.2020r.

Temat:Czytam ze zrozumieniem "Dusiołka" B. Leśmiana. 

-zapoznanie się z balladą "Dusiołek' B. Leśmiana

-doskonalenie czytania ze zrozumieniem

-odnalezienie w tekście bohatera, narratora

-przypomnienie terminu ' gwary ludowej'

Wskazówki: Zapisz temat do zeszytu. Otwórz podręcznik do literatury na str. 189, przeczytaj kilkakrotnie balladę "Dusiołek". Czytaj przypisy, pomogą ci. Odpowiedz na pytania od 1-7 pisemnie w zeszycie. Oczywiście prześlij zdjęcie odpowiedzi na mojego maila.

Powodzenia

 

 

 

 

26.03.2020r.

Temat: Rola literatury wżyciu człowieka na podstwie "Latarnika" H. Sienkiewicza.

Główny bohater "Latarnika" wiódł życie tułacza, samotnika pozbawionego ojczyzny i sensu swojej egzystencji. Gdy przysłano mu książki, coś się w jego codzienności zmieniło. Co o tym myślisz?

Napisz wypowiedź nie krótszą niż 10 zdań na temat roli literatury w życiu człowieka w nawiązaniu do "Latarnika". Co dobrego, a może niekorzystnego wynika z czytania literatury?

Oczywiście proszę o przesłanie mi Waszych "wytworów ":) na maila. Pozdrawiam

 

25.03.2020r.

Temat: Elementy świata przedstawionego w "Latarniku" H. Sienkiewicza.

Cel lekcji:

  • przypomnienie terminu 'świat przedstawiony'
  • umiejętność samodzielnego wyszukiwania elementów świata przedstawionego w lekturze
  • tworzenie ramowego planu wydarzeń

Wskazówki do pracy: Proszę, abyście w zeszycie zapisali temat lekcji, wypisali wszystkie 4 elementy świata przedstawionego, także ten 4. element (czyli wydarzenia:), opisali w postaci ramowego planu wydarzeń.

Kartkę z wykonanym zadaniem proszę sfotografować telefonem i wysłać do mnie na maila kamila.wiacek@kliniska.edu.pl

Pozdrawiam wszystkich, powodzenia.

Data dodania: 2020-03-23 18:11:44
Data edycji: 2020-06-24 22:38:40
Ilość wyświetleń: 3139

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej