kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
Materiały dydaktyczne:
tekst lektury;
słownik języka polskiego i wyrazów bliskoznacznych (w wersji papierowej/elektronicznej);
komputer lub telefon z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji:
Z pomocą słownika wyrazów bliskoznacznych lub synonimów, np. www.synonimy.pl znajdź skojarzenia do słowa rodzina i wykonaj zadanie nr 1 z załączonej niżej karty pracy.
Zastanów się, jak brzmiały żartobliwe przezwiska członków najbliższej rodziny głównego bohatera i skąd mogły się wziąć? Podpowiedź: Który z rodziców mógł przypominać małpiszona :D? Następnie rozwiąż krzyżówkę z karty pracy i wspólnie z domownikami (rodzicami, siostra, bratem, babcią, dziadkiem, psem, kotem lub szczurkiem) zastanów się, czy Miziołków można żartobliwie nazwać familią?
Teraz z pomocą dostępnych źródeł, najlepiej słownika, znajdź definicję wyrazu dynastia. Jeśli korzystasz ze słownika w Internecie, polecam wiarygodny Słownik języka polskiego PWN. Następnie wybierz jedno spośród podanych znaczeń wyrazu, pasujące do tekstu lektury i zastanów się, czy pasuje ono do rodziny Mizołka i wydarzeń opisywanych w lekturze.
Wykonaj ćwiczenie 4 i 8 ze strony epodreczniki.pl i posłuchaj, czy Mizołki istnieją naprawdę?
Po tej lekcji będziesz wiedziała/wiedział:
czy bohaterowie "Dynastii Miziolków" kochają się i szanują;
czy słowo dynastia dobrze określa rodzinę Miziołka;