Na dzisiejszych zajęciach:
Zajrzyjcie na dół strony,tam czeka niespodzianka.
Lekcja 1
Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka
Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana (czyli przyjęta) przez Polskę w 1991 roku.
Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa - prawa dziecka.
Obejrzyj krótką bajkę o prawach dziecka:
Posłuchaj piosenki:
Lekcja 2
Posłuchaj wiersza "My dzieci świata":
To, że się różnimy, sprawia, że świat jest piękniejszy i bardziej ciekawy!
A jakim dzieckiem jesteś ty?
Dokończ zdania i zapisz je w zeszycie/ na kartce:
Marzę o... .
Najbardziej lubię ... .
Czuję się szczęśliwy/ szczęśliwy, gdy ... .
Gdy jestem smutny, smutna to ... .
Gdy dorosnę, zostanę ... .
Lekcja 3
W związku z tym, że nie możemy jeszcze nigdzie pojechać, zapraszam do odbycia wirtualnych wycieczek:
Do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie:
Do muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach:
Lekcja 4
Zabawy z różnych stron świata:
Dzieci na całym świecie uwielbiają się bawić. Poznajcie niektóre z ich zabaw:
Algieria
Cel: trafienie jak najwięcej razy liściem/obręczą na figę (lub inny owoc) i zebranie nagród za trafne rzuty.
Do gry potrzebne jest: miejsce na ziemi, owoce i obręcz, którą gracze będą rzucać. Oryginalnie dzieci w Algierii bawią się, używając popularnej w tym kraju figi i liścia z figowca. My możemy wykorzystać np. gruszkę, jabłko czy mandarynkę. Liść figowy można zastąpić innym dużym liściem, np. klonu, albo liściem lub obręczą wyciętą z tektury. Na środku liścia lub obręczy zrobiony jest spory otwór – taki, by owoc łatwo przez niego przeszedł.
Owoc kładziemy na ziemi, wokół niego rozkładamy owoce nagrody (cząstki jabłek lub mandarynek, śliwki, czereśnie, winogrona – na co akurat jest sezon). Najlepiej połóż owoce na serwecie rozłożonej na podłodze. W odległości trzech kroków od owoców wyznaczamy linię, za którą stają zawodnicy. Linię można wyznaczyć za pomocą kredy czy sznurka. Zadaniem graczy jest rzucić liściem lub obręczą tak, by przeszła przez owoc. Jeśli zawodnikowi się to uda, zdobywa punkt, a także jeden z rozłożonych owoców-nagród. Prawidłowy rzut to taki, kiedy owoc bez problemu przechodzi przez otwór w liściu/obręczy. Zwycięża ten, komu uda się zdobyć jak najwięcej punktów.
Peru
Dzieci siadają w kręgu i jedno drugiemu przekazuje wiadomość – szeptem na ucho. Zazwyczaj pierwotna wiadomość zostaje nieumyślnie zupełnie przeinaczona.
Boliwa
Jest to bardzo popularna zabawka, a zarazem gra zręcznościowa w Boliwii. Oryginalne enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych sznurkiem. W kuli wydrążony jest otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk. Łatwiejsza, często dziś spotykana wersja zabawki składa się z połączonych: kulki i kielicha, do którego kulka powinna wskoczyć.
Enchoque możemy zrobić domowym sposobem z papierowego lub plastikowego kubeczka np. po jogurcie, kawałka cienkiego sznurka i folii aluminiowej (ew. z orzechem włoskim). Odetnij ok. 50-60 cm sznurka, końcówkę połóż na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgnieć folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku. Zrób (poproś dorosłego) otwór w dnie kubeczka, przewlecz nitkę i zawiąż pęczek.
Enchoque gotowe! Można zacząć trenować!
Indie
Rangoli
To tradycyjna sztuka tworzenia barwnych kompozycji na ziemi. Hindusi tworzą je z ziaren ryżu, piasku, zbóż, płatków kwiatów, czy malują je kredą. Wielobarwne ornamenty wznoszone są przed tradycyjnymi świętami, jednak dzieci potrafią godzinami leżeć na ziemi tworząc mozaiki bez żadnej okazji.
Może wypróbujesz którąś z nich?
Życzę każdemu z Was, aby ten dzień był niezapomniany!!!
A teraz niespodzianka.
Wiem, że tęsknicie za koleżankami i kolegami z klasy, bo przecież z nimi zabawa jest najlepsza!
Zapraszam do obejrzenia filmu "Co słychać?"
Pozdrawiam
Agnieszka Czajkowska- Gromek
72-123 Kliniska Wielkie
Piastowska 11