Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset
Godło

15.04. 2020 r. Reportaż...zasada 6 pytań.

Drodzy Dziennikarze!

dziennikarz-ruchomy-obrazek-0012

 

  • Przed Wami mała "dziennikarska rozgrzewka".

bieg-przez-plotki-ruchomy-obrazek-0034

  • Dobry dziennikarz powinien mieć bogate słownictwo, umieć posługiwać się wieloma synonimami.
  • Synonimy to wyrazy, których znaczenie jest zbliżone do znaczenia innych słów lub z nimi identyczne, np.: auto-samochód.

auto-e-samochod-ruchomy-obrazek-0453auto-e-samochod-ruchomy-obrazek-0126

  • Znajdź parę. Wybierz pasującą odpowiedź.
  • Powtarzaj, aż znikną wszystkie odpowiedzi!

 

  • A teraz podobne zadanie, ale dodatkowo poćwiczysz spostrzegawczość!

 

  • Przed Wami kolejne informacje o reportażu. Dzięki tej wiedzy wzbogacisz swój warsztat.

wykrzyknik-ruchomy-obrazek-0037

  • Cechy dobrego reportażu:
  • Wiedza reportera musi być rzetelna i sprawdzona.
  • Temat poruszający, ważny.
  • Umiejętne wykorzystanie różnych zdjęć, rozmów.
  • Wyrazisty początek – od pierwszego zdania wiele zależy.  

znak-ostrzegawczy-ruchomy-obrazek-0014

Aby reportaż był udany…

  • Reporter musi dokładnie wiedzieć, co chce przedstawić w reportażu.
  • Reporter musi podawać dokładne, sprawdzone informacje.
  • Reportaż powinien być napisany językiem prostym, zrozumiałym.
  • Zadaniem reportera jest nie tylko informowanie, lecz także kształtowanie opinii czytelników.

Zasada sześciu pytań

znak-zapytania-ruchomy-obrazek-0014

  • Dziennikarze piszący reportaż zawsze kierują się zasadą sześciu pytań.
  • Zastosuj je i ty.
  • Jeśli Twój reportaż będzie wyczerpująco odpowiadał na wszystkie te pytania, to znaczy, że zawiera wystarczającą ilość informacji.
  • Kto?
    Kto jest bohaterem Twojego reportażu?
  •  Czy podałeś o nim wszystkie potrzebne informacje (imię, nazwisko, wygląd, wiek, czym się zajmuje)?
  • Z jakiego powodu zainteresowałeś się akurat tą osobą?
    Przykład:
    Pani Krystyna, mieszkanka mojego osiedla, samotna emerytka.
  • Co?
    Co się wydarzyło?
  • Co zrobiła ta osoba? A może – czego była świadkiem?
  • To pytanie dotyczy wydarzenia, o którym chcesz opowiedzieć.
    Przykład:
    Opieka nad kotami.
  • Gdzie?
    Gdzie to się wydarzyło?
  • Podaj miejsce (dokładnie).
    Przykład:
    Osiedle, mieszkanie pani Krystyny.
  • Kiedy?
    Podaj czas wydarzeń.
    Przykład:

    Trwa to od kilku lat, Ty poświęciłeś temu dwa dni w zeszłym tygodniu.
  • Jak?
    W jaki sposób coś się wydarzyło?
  • Czy było to powszechne zjawisko, uczestniczyło w nim wiele osób, czy też dotyczyło jednej osoby, nikt właściwie o tym nie wiedział, a Ty uważasz, że trzeba zwrócić na to uwagę?
    Przykład:
    Pani Krystyna traktuje to zajęcie jako hobby, ale też jako cel swojego życia. Robi to chętnie, nikt choć jej nie pomaga.
  • Dlaczego?
    Dlaczego coś się wydarzyło?
  • Jaki był tego powód? A może nikt nie zna powodu, a Ty właśnie chcesz go odkryć?
    Przykład:
    Pani Krystyna opiekuje się kotami, bo je kocha. Jest dobrym człowiekiem, lubi pomagać zwierzętom.
  • A teraz sprawdź się, czy znasz zasadę 6 pytań!

POWODZENIA!

 

komputer-ruchomy-obrazek-0019

 

machanie-ruchomy-obrazek-0083

 redaktor naczelny :)

Alicja Jaskuła

 

Data dodania: 2020-04-14 10:32:00
Data edycji: 2020-04-14 12:43:33
Ilość wyświetleń: 720

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej