16.04.2020 r. Wzdychadła, pensjonarki i śmietankowa babka.../lekcja druga/.
Temat: Wzdychadła, pensjonarki i śmietankowa babka, czyli perypetie pewnego sztubaka /fragment Tędy i owędy/.Lekcja druga.
Na dzisiejszej lekcji
Przypomnisz sobie i utrwalisz wyznaczniki pamiętnika.
Nazwiesz elementy świata przedstawionego.
Podasz przykłady zabiegów językowych zastosowanych przez autora.
Wspomnienie (pamiętnik)– odmiana literatury dokumentu osobistego, zapiski autora, który był uczestnikiem lub świadkiem wspominanych wydarzeń, dokonywane z dystansu czasowego.
Przytocz fragmenty utworu, które uzasadnią, że jest on pamiętnikiem.
utwór epicki (opowiada o wydarzeniach, można w nim wskazać narratora, bohaterów, czas i miejsce akcji)...
narrator pierwszoosobowy będący uczestnikiem wydarzeń...................................................
narrator opowiada o wydarzeniach z perspektywy czasu........................................................
narrator przedstawia wybrane fakty............................................................................................
język pamiętnika jest subiektywny i indywidualny......................................................................
Przypomnij sobie szkolne perypetie Marcina Borowicza z powieści Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego. Jakie podobieństwa dostrzegasz w sytuacji i duchowej biografii Marcina i narratora Tędy i owędy? A może zauważasz też odmienności? Zapisz swoje spostrzeżenia.
Narrator nie tylko chce jedynie powiadomić o pewnych zdarzeniach, miejscach, osobach, ale pragnie również oddziaływać na emocje czytelnika i pobudzić go do refleksji. Odszukaj w tekście przykłady metafor, komizmu i zabaw językowych. Podaj po 2 przykłady.