Data: 17.04.2020
Nauczyciel: Marcin Jędryczko
Temat: Jak się uczyć, aby się nauczyć?
Materiał:
Wybrane techniki uczenia się:
1) pobieżnie przeglądam tekst;
2) stawiam pytania czego mogę dowiedzieć się z tego tekstu; na jakie pytania znajdę w nim odpowiedź;
3) dokładnie czytam; przypominam sobie pytania i cel czytania;
4) streszczam poszczególne części tekstu; po każdym fragmencie zatrzymuje się i zastanawiam, co przeczytałam i czy dany tekst rozumiem.
Streszczam dany fragment w kilku słowach;
5) powtarzam treść lub czytam cały tekst.
Na zakończenie jeszcze raz powtarzam najważniejsze informacje zawarte w tekście. Biorę pod uwagę pytania i odpowiedzi na te pytania, które znalazłam w czasie lektury. Tę fazę wykonuję w pamięci lub robię krótkie notatki.
Rodzaje mnemotechnik:
1) Akronimy czyli skrótowce.
Metoda polega na stworzeniu zupełnie nowego słowa lub wyrażenia z pierwszych zgłosek lub liter innych wyrazów, które próbujemy zapamiętać.
Wyróżniamy:
- Akronimy znaczące - skrótowce, które mają jakieś znaczenie, np. HOMES (ang. domy) - lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior
- Akronimy nieznaczące, np. KOSDKP - okresy paleozoiku: Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon, Karbon, Perm
2) Metoda pierwszych liter.
Polega na utworzeniu zdania, w którym pierwsze litery mają inne, określone znaczenie, np. próbując zapamiętać kolejność planet Układu Słonecznego, wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich nowe słowa, które w połączeniu stanowią łatwe do zapamiętania zdanie: Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placek (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun). Inny przykład: Lecą Cegły, Dom Murują - pierwsze litery wyrazów w tym zdaniu reprezentują cyfry rzymskie: L - 50, C - 100, D - 500, M - 1000.
3) Rymowanki, wierszyki.
Taka forma mnemotechnik pozwala na łatwiejsze zapamiętanie informacji. Rymy posiadają własny rytm oraz swoista melodię, która szybciej zapada nam w pamięć. Np. układ kości nadgarstka:
Łódka płynie, księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci, na trapezie, trapeziku wisi główka na haczyku.
4) Spacer w myślach.
Próbując zapamiętać na przykład tę oto listę zakupów: chleb, ser, mleko, baterie, proszek do prania i pasta do zębów; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak:
siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w salonie zajadasz się chrupiącą kanapką (chleb) z intensywnie pachnącym serem, po czym sięgasz po wysoką szklankę śnieżnobiałego, cieplutkiego mleka stojącą na niskim żółtym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu wkładając na siebie płaszcz zauważasz, że wymaga on prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazany w pachnącej miętą paście do zębów.
CO CECHUJE WZROKOWCA
Wzrokowiec – to osoba, która z łatwością tworzy w umyśle bogate sceny, postrzega siebie w różnych sytuacjach, ze słowami kojarzy obrazy, nowym terminom nada znaczenie wówczas, gdy je „zobaczy” lub otrzyma wizualny opis.
Trzeba pamiętać, że wzrokowcy:
- lubią demonstracje lub pokazy, lubią wykresy i tabele
- lubią opisy, pamiętaj ą twarze, lubią robić notatki
- lubią patrzeć, rysować, lubią porządek i schludność, nie lubią dużo mówić
CO CECHUJE SŁUCHOWCA
Słuchowiec – to osoba, która lubi słuchać siebie i innych, myśli w słowach i dźwiękach, nie zwraca uwagi na szczegóły. Słowo wymagające przeliterowania najpierw słyszy. Jeżeli znajdzie się w nowej sytuacji, przede wszystkim zastanawia się co usłyszy i co ona sama będzie mówić .
Trzeba pamiętać, że słuchowcy:
- lubią dialog i rozmowy, powtarzają głośno to, co napisali
- rozmawiają ze sobą, lubią słucha ć, lubi ą wykłady, lubią muzykę
- lubią długie wypowiedzi własne
CO CECHUJE CZUCIOWCA
Czuciowiec – to osoba, która charakteryzuje się silnymi reakcjami uczuciowymi, emocjonalnymi lub wrażeniami dotykowymi. Jeżeli ma przeliterować słowo, najpierw „czuje” jak jego ręka pisze dany wyraz na papierze lub „wyczuwa” właściwy układ liter.
Trzeba pamiętać, że czuciowcy:
- uczą się przez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie
- lubią emocje, ruch
Zadanie:
72-123 Kliniska Wielkie
Piastowska 11