20.04.2020 r. Impresja na temat wdzięku.
TEMAT: Impresja na temat wdzięku /lekcja druga/.
Na dzisiejszej lekcji
- Dokonasz analizy wiersza W stroju z mgły Tadeusza Kubiaka.
- Poznasz pojęcie przerzutnia.
- Dowiesz się, jaka jest funkcja przerzutni w utworze poetyckim.
- Poznasz pojęcie liryka.
- Pogłębisz umiejętność rozpoznawania cech utworów lirycznych.
- Dokonasz analizy tekstu na poziomie metaforycznym.
- Określisz funkcje środków stylistycznych użytych w wierszu.
- Poszerzysz słownictwo związane z tańcem i sztuką baletu.
- Pogłębisz umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji.
- Przypomnij sobie wiersz Tadeusza Kubiaka W stroju z mgły.
- Zapoznaj się z minisłownikiem pojęć związanych z baletem.
baletmistrz – nauczyciel pracujący z tancerzami.
drążek – drewniana bariera przytwierdzona do ściany sali baletowej służąca do przytrzymywania się w czasie ćwiczeń.
pas (czytaj: pa) – pojedynczy ruch wykonywany zgodnie z zasadami tańca klasycznego, krok taneczny.
pointy (czytaj: puenty) – specjalne obuwie przeznaczone do tańca na czubkach palców, baletki z usztywnionym noskiem i parą wstążek, które tancerka zawiązuje wokół kostki.
primabalerina – gwiazda zespołu, tytuł przyznawany najlepszej tancerce.
tutu – baletowa spódniczka wykonana zazwyczaj z muślinu lub tiulu; krótka, sztywno stojąca spódniczka nazywana jest paczką
- Bohaterka wiersza to tancerka, solistka, primabalerina- zapisz w zeszycie.
- Wypisz z tekstu wyrazy, które informują o tym, że:
- Kończy występ………………………
- Pochyla się w tańcu………………………
- Ubrana jest w spódniczkę baletową…………………….
- Na poprzedniej lekcji obejrzałeś krótkie filmy na temat baletu. Wywołały one na pewno w Tobie różne emocje. Ostatnim filmem był
w którym mogłeś zwiedzić muzeum Edgara Degasa.
Degas był impresjonistą. Korzystał z warsztatu pracy, który jest warsztatem malarza. Jego twórczość to impresjonizm. Przepisz do zeszytu wyznaczniki impresjonizmu:
uchwycenie ruchu, subiektywizm, utrwalanie ulotnych wrażeń zmysłowych, zatarcie konturów, asymetryczne kompozycje, zbliżenia gry refleksów świetlnych
- Poeta, Tadeusz Kubiak, namalował taniec słowami.
Wyszukaj w tekście epitety, metafory i porównanie i zapisz je do zeszytu.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Wyszukaj w tekście wersy, w których zdania nie zostały zakończone. Przepisz do zeszytu.
„Pokłonem zwiewnej nimfy Syrings zamienionej
przez bogów w trzcinę wiotką”
Poeta zastosował przerzutnię / zabieg poetycki polegający na przeniesieniu części wypowiedzenia z jednego wersu do drugiego/, która ma za zadanie skłonić do refleksji, dynamizuje utwór, zwraca uwagę na słowa kończące i rozpoczynające następny wers.
Znajdź i zapisz w zeszycie drugą przerzutnię.
- Poeta, posługując się różnymi zabiegami i wykorzystując różne środki stylistyczne, oddał w wierszu to, co widzimy na obrazie Edgara Degasa.
Zapisz w zeszycie:
Obrazem poety jest utwór liryczny. Osoba mówiąca w wierszu- podmiot liryczny wyraża wrażenia, przeżycia, uczucia bądź refleksje.
Poeta stworzył impresję na temat wdzięku.
Liryka- to jeden z trzech rodzajów literackich.
- Wysłuchaj na zakończenie lekcji piosenki Marka Grechuty Piruet na polnej drodze. Ten utwór to dowód , że impresję możemy znaleźć w każdej dziedzinie sztuki.
Muzy ze sobą rozmawiają.
https://www.youtube.com/watch?v=D-Iu7hnrr7k
W następny poniedziałek- Felix, Net i Nika
Miłego tygodnia:)