20.04.2020 r. Powstanie warszawskie oczami cywila.
Temat: Powstanie warszawskie oczami cywila /lekcja druga/.
Na dzisiejszej lekcji
- Poznasz fragmenty Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego.
- Zapoznasz się z biografią Mirona Białoszewskiego.
- Zobaczysz, jak wyglądała zburzona w czasie II wojny światowej Warszawa.
- Poznasz losy cywilów podczas powstania.
- Obejrzysz film nakręcony na podstawie prozy Mirona Białoszewskiego.
- Napiszesz notatkę na temat świata przedstawionego utworu.
Poznałeś fragmenty Pamiętnika z powstania warszawskiego, obejrzałeś film pod tym samym tytułem. Sporządź notatkę na temat utworu, wykorzystując poniższy materiał.
Narrator Pamiętnika z powstania warszawskiego:
- główny bohater przeżywający koszmar powstania,
- cywil,
- człowiek niezaangażowany w walkę,
- osoba rejestrująca codzienną egzystencję w sposób dokładny, z przywołaniem rozmaitych szczegółów,
- świadek burzenia swojego miasta,
- świadek tragedii ludzkich.
Umieranie miasta:
- bombardowane, płonące domy, które ochotnicy próbują gasić wiadrami wody i ziemią,
- domy z powyrywanymi framugami okien, bez szyb i drzwi,
- podwórka z lejami po bombach,
- piwnice, które są schronieniem dla uciekających w popłochu ludzi,
- filary domów, pod którymi ludzie próbują się ukryć przed nadlatującymi samolotami,
- ulice pełne uciekinierów, którzy stracili dach nad głową i biegają od bramy do bramy
w poszukiwaniu schronienia, - ludzie szukający wody pod ostrzałem, wśród bomb,
- ruiny zburzonych domów.
Zachowanie warszawiaków:
- panika ludzi w bezładzie uciekających do piwnic,
- szukanie ratunku w modlitwie, przezwyciężającej grozę w czasie bombardowania,
- krzyk rozpaczy matki, która straciła syna, przedzierający się przez hałas tłumu,
- odruchy ludzkiej solidarności przy gaszeniu palącego się domu,
- heroizm polegający na zdobywaniu wody do picia podczas bombardowania, radość ze zdobycia wody,
- mieszane uczucia na wieść o kapitulacji (Wierzyło się, że nic złego nas nie czeka, chciało się w to wierzyć, bo się miało dosyć i powstania, i wojny w ogóle, i nienawiści, i zabijania, i ginięcia. Nagle – zachciało się – wszystkim – żyć! Żyć! […]Ani to żałoba. Ani święto…)
Wiesz już o tym, że utwór ma formę pamiętnika, możemy zatem mówić o języku bohatera- narratora.
Wykorzystując fragment, który masz dostępny w podręczniku do literatury, podaj przykłady podanych zabiegów stylistycznych. Napisz, jaka jest funkcja tych zabiegów.
Prześlij zdjęcia wykonanej pracy!
- Język stylizowany na potoczny
- Równoważniki, nadużywanie zaimków, wtrąceń, przejęzyczenia
- Onomatopeje naśladujące warkot samolotów i odgłosy bomb, głosy ludzi – krzyczących, modlących się
- Krótkie, urywane zdania, szatkowane wybuchami eksplozji
- Brak analizy psychologicznej – rejestrowanie tylko „zewnętrzności”: słów, gestów, zachowań
- Inwersja /zaburzenie szyku wyrazów/
- Neologizmy
- Elipsa- wyrzutnia, opuszczanie oczywistych fragmentów
Zapamiętaj:
PAMIĘTNIK to utwór:
- pisany prozą,
- relacja pierwszoosobowa o zdarzeniach, których autor był uczestnikiem lub naocznym świadkiem,
- opowiada o zdarzeniach z pewnego dystansu czasowego,
- zwykle zdarzenia relacjonowane są chronologicznie,
- od autobiografii różni się tym, że nie koncentruje się na analizie intymnego świata autora, lecz stanowi relację przede wszystkim o wydarzeniach zewnętrznych,
- od dziennika różni się tym, że zapisy nie są prowadzone na bieżąco i systematycznie.
Środa- Latarnik!!!
Miłego tygodnia!