Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

20.04.2020 r. Powstanie warszawskie oczami cywila.

Temat: Powstanie warszawskie oczami cywila /lekcja druga/.

Na dzisiejszej lekcji

  • Poznasz fragmenty Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego.
  • Zapoznasz się z biografią Mirona Białoszewskiego.
  • Zobaczysz, jak wyglądała zburzona w czasie II wojny światowej Warszawa.
  • Poznasz losy cywilów podczas powstania.
  • Obejrzysz film nakręcony na podstawie prozy Mirona Białoszewskiego.
  • Napiszesz notatkę na temat świata przedstawionego utworu.

Poznałeś fragmenty Pamiętnika z powstania warszawskiego, obejrzałeś film pod tym samym tytułem. Sporządź notatkę na temat utworu, wykorzystując poniższy materiał.

Narrator Pamiętnika z powstania warszawskiego:

  • główny bohater przeżywający koszmar powstania,
  • cywil,
  • człowiek niezaangażowany w walkę,
  • osoba rejestrująca codzienną egzystencję w sposób dokładny, z przywołaniem rozmaitych szczegółów,
  • świadek burzenia swojego miasta,
  • świadek tragedii ludzkich.

Umieranie miasta:

  • bombardowane, płonące domy, które ochotnicy próbują gasić wiadrami wody i ziemią,
  • domy z powyrywanymi framugami okien, bez szyb i drzwi,
  • podwórka z lejami po bombach,
  • piwnice, które są schronieniem dla uciekających w popłochu ludzi,
  • filary domów, pod którymi ludzie próbują się ukryć przed nadlatującymi samolotami,
  • ulice pełne uciekinierów, którzy stracili dach nad głową i biegają od bramy do bramy
    w poszukiwaniu schronienia,
  • ludzie szukający wody pod ostrzałem, wśród bomb,
  • ruiny zburzonych domów.

Zachowanie warszawiaków:

  • panika ludzi w bezładzie uciekających do piwnic,
  • szukanie ratunku w modlitwie, przezwyciężającej grozę w czasie bombardowania,
  • krzyk rozpaczy matki, która straciła syna, przedzierający się przez hałas tłumu,
  • odruchy ludzkiej solidarności przy gaszeniu palącego się domu,
  • heroizm polegający na zdobywaniu wody do picia podczas bombardowania, radość ze zdobycia wody,
  • mieszane uczucia na wieść o kapitulacji (Wierzyło się, że nic złego nas nie czeka, chciało się w to wierzyć, bo się miało dosyć i powstania, i wojny w ogóle, i nienawiści, i zabijania, i ginięcia. Nagle – zachciało się – wszystkim – żyć! Żyć! […]Ani to żałoba. Ani święto…)

Wiesz już o tym, że utwór ma formę pamiętnika, możemy zatem mówić o języku bohatera- narratora.

Wykorzystując fragment, który masz dostępny w podręczniku do literatury, podaj przykłady podanych zabiegów stylistycznych. Napisz, jaka jest funkcja tych zabiegów.

Prześlij zdjęcia wykonanej pracy!

  • Język stylizowany na potoczny
  • Równoważniki, nadużywanie zaimków, wtrąceń, przejęzyczenia
  • Onomatopeje naśladujące warkot samolotów i odgłosy bomb, głosy ludzi – krzyczących, modlących się
  • Krótkie, urywane zdania, szatkowane wybuchami eksplozji
  • Brak analizy psychologicznej – rejestrowanie tylko „zewnętrzności”: słów, gestów, zachowań
  • Inwersja /zaburzenie szyku wyrazów/
  • Neologizmy
  • Elipsa- wyrzutnia, opuszczanie oczywistych fragmentów

Zapamiętaj:

PAMIĘTNIK to utwór:

  • pisany prozą,
  • relacja pierwszoosobowa o zdarzeniach, których autor był uczestnikiem lub naocznym świadkiem,
  • opowiada o zdarzeniach z pewnego dystansu czasowego,
  • zwykle zdarzenia relacjonowane są chronologicznie,
  • od autobiografii różni się tym, że nie koncentruje się na analizie intymnego świata autora, lecz stanowi relację przede wszystkim o wydarzeniach zewnętrznych,
  • od dziennika różni się tym, że zapisy nie są prowadzone na bieżąco i systematycznie.

Środa- Latarnik!!!

Miłego tygodnia!

 

Data dodania: 2020-04-20 10:47:05
Ilość wyświetleń: 527

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej