20.05.20 Lekcja 138 Chodzić z głową w chmurach. Porównanie.
Kochani!
Przypominam, że piątkowe wideokonsultacje nie są obowiązkowe. Bardzo proszę, abyście zgłaszali chęć wzięcia w nich udziału do czwartku do godz. 16, pisząc na mój adres mailowy: aleksandra.biesiadka@kliniska.edu.pl.
Gdy zbierze się grupa chętnych, wyślę Wam, jak zwykle, zaproszenia w formie listu elektronicznego z linkiem.
Jeśli go nie otrzymacie, oznacza to, że konsultacji nie będzie.
Konsultacje na życzenie pozostają bez zmian.
Cele lekcji:
- poznasz porównanie;
- poznasz wiersz Obłoki Józefa Ratajczaka,
- przećwiczysz umiejętność nazywania swoich odczuć i analizy utworu poetyckiego.
Materiały dydaktyczne:
- podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
- komputer, tablet lub telefon z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji:
1. Przeczytaj na głos wiersz i opisz swoje wrażenia:
wiersz jak..., wiersz niczym..., wiersz jakby..., np.: wiersz jak marzenie, wiersz jak na zamówienie, wiersz jak należy, słuchałem jak zaczarowany.
2. Teraz przypomnij sobie z poprzednich lekcji, czym było uosobienie i ożywienie [ożywienie Zapamiętaj (str. 219), uosobienie Zapamiętaj (str.173)] i wykonaj ustnie ćw.1 (str. 225). Postaraj się pomyśleć sam. Jeśli będziesz mieć problem,możesz zajrzeć na koniec lekcji. Sprawdź się :)!
-
Charakter ożywienia mają określenia:
-
Określenia uosabiające:
3. Teraz przeczytaj informację Zapamiętaj! ze str.225 i na podstawie nowych wiadomości wykonaj polecenie 2 (ustnie), 5. i 6 ze str. 226. Proste, prawda?
4. Jeśli chcesz, możesz też wykonac ćwiczenie nr 5 i 6 ze strony wsipnet.pl.
Owocnej pracy!
Aleksandra Biesiadka
Odpowiedzi do zadania nr 1:
Charakter ożywienia mają określenia:
„Obłoki / Płyną w górze”
„Zegar ratuszowy / próżno nastawia głowę”
„Dachy domów / Wyciągają szyje po kryjomu”
„Dwa smukłe klony / daremnie rozwarły korony / i biegną zziajane na wzgórze”
Określenia uosabiające:
„Kościelna je wieża / przymierza”
„[obłoki] Potem całą noc płaczą”