Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

21.05.20 Lekcja 140 Co wiatrom w duszy gra...

Cele lekcji:

  • poznasz wiersz Dwa wiatry Juliana Tuwima;
  • utrwalisz pojęcia dotyczące poezji;
  • poćwiczysz analizę utworu poetyckiego i miejętność czytania tekstu na poziomie metaforycznym (przenośnym).

Materiały dydaktyczne:

  • recytacja wiersza Juliana Tuwima w wykonaniu Piotra Fronczewskiego;
  • podręcznik do ksztalcenia literackiego i kulturowego;
  • test Wordwall sprawdzający wiedzę i zrozumienie wiersza Dwa wiatry;
  • komputer lub telefon z dostępem do Internetu.

Przebieg lekcji:

  1. Wysłuchaj recytacji wiersza Juliana Tuwima Dwa wiatry, w wykonaniu znakomitego polskiego aktora Piotra Fronczewskiego. Skąd znasz ten głos? Jeśli chcesz, możesz śledzić tekst na stronie 230 w podręczniku.

 

2. Teraz spróbuj swoich sił w teście ze znajomości wiersza:

 

3. ZADANIE DOMOWE

Naucz się pięknie recytować wiersz z pomocą wskazówek zamieszczonych poniżej. Nagraj swoją recytację i umieść film na padlecie klasy (link wysyłałam na Wasze adresy mailowe ponad dwa tygodnie temu). Jeśli nie chcesz podzielić się z koleżankami i kolegami z klasy swoją interpretacją wiersza, możesz przesłać film na mój adres mailowy: aleksandra.biesiadka@kliniska.edu.pl. Zadanie wykonaj do poniedziałku, 1 czerwca.

Wykorzystaj swoją wyobraźnię! Przebierz się za wiatr, przygotuj ciekawe tło nagrania, zmontuj widowisko słowno-muzyczne z kolegą lub koleżanką albo nakręć film na dworzu w wietrzny dzień. Masz nieograniczone możliwości 

 

DOBRE RADY:

  • ZROZUMIENIE I ANALIZA TEKSTU

Spróbuj spojrzeć na tekst z pozycji „Co ja chcę przez ten utwór powiedzieć”. Chciałabym, abyś „czuł/a” tekst – rozumiał/a i przeżywał/a.

  • ZNAKI INTERPUNKCYJNE- ICH ZNACZENIE

         Kropka informuje nas o konieczności zastosowania dłuższej pauzy, ale też o potrzebie obniżenia głosu. Zawiesić głos na dłuższą lub krótszą chwilę „każą” nam przecinek i średnik. Jeśli  „czujesz” tekst, przyjdzie Ci to z łatwością.
  • CO Z TYM GESTEM?

          Unikaj go, jest zbędny. Swoje małe dzieło sztuki stwórz „malując słowami”. Gdy chcesz coś „zaznaczyć słowem”, drobny gest czy mimika twarzy są dopuszczalne.
  • KAMIENNY WYRAZ TWARZY I POSTAWA „NA BACZNOŚĆ” Tego należy unikać!
  • SŁUCHAJMY NAGRAŃ WZOROWEJ RECYTACJI WIERSZY W WYKONANIU ZNANYCH AKTORÓW
  • DYKCJA

      Powinieneś/nnaś poświęcić na jej ćwiczenie sporo czasu, ponieważ czytelne, nośne słowo jest najważniejsze.
Piękne, wyraziste mówienie zależy od:

  • dobrego oddychania;
  • unikania przesadnej wymowy samogłoski „ę”;
  • właściwego otwierania ust podczas wymowy poszczególnych głosek;
  • starannej wymowy trudnych zbitek spółgłoskowych (np. sz, cz, dz, szcz, dżdż) w wyrazach;
  • poprawnego akcentowania (zaznaczania) sylab w wyrazach i właściwej intonacji (modulowania głosem) różnych typów zdań;
  • właściwego tempa (szybkości) mowy.

 

Pamiętaj, że recytacja to dobra zabawa. Oto ćwiczenia, które pomogą Ci się rozgrzać i ćwiczyć dykcję:

a)zabawy z głoskami

  • wymawianie głosek „a,o,e,u,i,y” staccato (szybko, krótko, oddzielnie), potem legato (płynnie, wolno);
  • wymawianie w/w głosek coraz głośniej, a potem coraz ciszej;
  • wymawianie w/w głosek z różnymi spółgłoskami , np. ma, mo, me, mu, mi, my;
  • cha, cha, cha, cha, cha;
  • op,op,op,op,op;
  • fe,fe,fe,fe,fe;
  • rak,rak,rak,rak,rak;
  • naśladowanie głosów ptaków i zwierząt;
  • naśladowanie odgłosów maszyn, pojazdów i urządzeń.

b) powtarzanie lingwołamek językowych

  • Moja miła mamo. Mam małą maskotkę.
  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
  • Sasza suszy szare spodnie.
  • Nie każda prosta krzywej sprosta.
  • Podawała baba babie przez piec malowane grabie.
  • Ranek świta i króla już świt wita.
  • Siedzi kura na koszyku liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo,.
  • Ene due like falce torba borba ósme smake deus deus korba deus baks.
  • Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.
  • Ziarno do ziarnka a zbierze się miarka.
  • Cząk czaka raka taka czik tak czaka taka cząk czaka raka taka czik tak czak.
  • Dzwonił deszcz o deseczki i deszczułki.
  • Trzech Czechów szło ze Szczebrzeszyna do Szczecina.
  • Chrząszcz brzmi w trzcinie, świerszcz strzyka za ścianą.
  • Grzebień zęby szczerzy, a szczotka się jeży. Czesz się Jerzy jak należy.

c) ćwiczenia oddechowe

  • nadmuchiwanie balonów;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie piłki, żeby się toczyła;
  • dmuchanie piórka, aby utrzymało się w powietrzu.

Podczas mówienia nieodzowne jest stosowanie oddechu przeponowego, w którym klatka piersiowa, rozszerzając się na boki, maksymalnie zwiększa pojemność płuc.

d) ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • nadymanie policzków;
  • zataczanie językiem kółka po dziąsłach przy zamkniętych ustach;
  • sztuczny uśmiech chi,chi,chi,chi;
  • naśladowanie odgłosu podkówek „kląskanie”.

Dobrej zabawy!

Aleksandra Biesiadka

 

Rady i ćwiczenia (Ewa Szczurko, Irena Chwaszczewska, nauczycielki SP w Studziankach).

Test Wordwall użytkownika .

Data dodania: 2020-05-20 11:55:19
Data edycji: 2020-05-20 18:04:21
Ilość wyświetleń: 749

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej