przećwiczysz rozpoznawanie określeń podmiotu i orzeczenia;
przećwiczysz rozpoznawanie oraz budowanie zdań pojedynczych rozwiniętych i nierozwiniętych.
Materiały dydaktyczne:
podręcznik do kształcenia językowego;
materiały ze strony epodręczniki.pl;
komputer, tablet lub telefon z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji:
Na początku przygotuj sobie 2 rolki papieru toaletowego. Tak, papieru. To nie żart ;)!
Zapisz (najlepiej pisakiem) na papierze pierwszej rolki zdanie: Chłopiec wspominał, a na drugim Chłopiec z rozrzewnieniem wspominał swoją pierwszą miłość. Przy którym zdaniu papier jest bardziej rozwinięty?
Teraz przeczytaj informacje o zdaniu pojedynczym nierozwiniętym i rozwiniętym (podręcznik, str. 140 Zapamiętaj!). Które ze zdań zapisanych na papierze będzie rozwinięte, a które nie?
ZADANIA DODATKOWE: Jeśli chcesz, możesz przesłać mi zdjęcia zdań wymyślonych przez Ciebie na papierze toaletowym. Oczywiście interesują mnie zdania pojedyncze (pamiętaj, że mają one jedno orzeczenie) ROZWINIĘTE i jak najdłuższe ;)!
Po tej lekcji będziesz umiała/umiał:
powiedzieć, ile orzeczeń posiada zdanie pojedyncze;
odróżnić od siebie zdanie rozwinięte i nierozwinięte;
wskazać w zdaniu pojedynczym Pada deszcz na wysokie drzewo podmiot i orzeczenie.