kształcenie umiejętności nazywania reakcji czytelniczych;
uwrażliwienie na piękno słowa.
Matriały dydaktyczne:
podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
schemat mapki mentalnej – karta pracy;
komputer, tablet lub telefon z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji:
Poszukaj w swoim domu tomików poezji. Gdzie jeszcze możemy znaleźć wiersze?
Teraz przeczytaj wiersz Joanny Kulmowej Moje próżnowanie (podręcznik, str. 216).
Na podstawie definicji wiersza ( Zapamietaj! str. 217), własnej wiedzy i doświadczeń spróbuj uzupełnić poniższą kartę pracy w formie mapki mentalnej (mapy myśli).
WSKAZÓWKI
POETA: Z czym/kim Ci się kojarzy?
JĘZYK POETYCKI: Jaki? Taki sam jak ten, którym posługujemy się na co dzień?
ULUBIONE WIERSZE: Na pewno znasz odpowiedź!
SŁUCHANIE POEZJI: Gdzie? Kiedy? W jakim miejscu? Z jakiej okazji?
FORMA: jak jest zbudowany wiersz? Jaką ma formę? Z czego się składa?
4. Zastanów się, czy łatwo jest napisać wiersz? Jak wyobrażasz sobie tworzącego poetę?
Po tej lekcji będziesz umiała/umiał:
podać swoje skojarzenia z poezją;
odróżnić wiersz od prozy (tekstu ciągłego);
powiedzieć, czy lubisz słuchać pięknie dobranych słów zamkniętych w formie wiersza;