24.04.20 Lekcja 124 Bądź mądry, pisz wiersze... O poezji i poezjowaniu, cz.2.
Cele lekcji:
kształcenie umiejętności analizy utworu poetyckiego;
poznanie tekstów kultury nawiązujących do poezji i poetów;
kształcenie umiejętności wykorzystywania w interpretacji tekstów elementów wiedzy o kulturze;
kształcenie umiejętności czytania tekstu na poziomie metaforycznym;
kształcenie umiejętności cytowania.
Matriały dydaktyczne:
podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
ćwiczenia w portalu WSIPnet.pl;
słownik języka polskiego w wersji książkowej lub elektronicznej;
komputer, tablet lub telefon z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji:
Przeczytaj ponownie wiersz Joanny Kulmowej Moje próżnowanie (podręcznik, str. 216).
Na podstawie wiersza, własnej wiedzy i doświadczeń spróbuj rozwiązać ćwiczenia zamieszczone na stronie wsipnet.pl lub na tablicy klasy WSIPnet.pl tablica.
Teraz spójrz na umieszczony na str. 217 obraz Redona Odilona Muza na Pegazie, przeczytaj kim są postaci utrwalone na płótnie i znajdź w słowniku języka polskiego definicję slowa natchnienie. Zastanów się, czy ktoś kto tworzy wiersze musi je mieć?
Po tej lekcji będziesz:
umiał/-a opisać osobę mówiącą w wierszu i jej uczucia;
znał/-a obraz, który nawiązuje do procesu twórczego artysty, np. poety;
umiał/-a wyjaśnić czym są tak naprawdę węszące pyszczki wierszy;
umiał/-a przytoczyć, czyli zacytować słowa użyte w wierszu.