Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset
Godło

25.05.20 Lekcja 144 Co wiatrom w duszy gra...

Cele lekcji:

  • poznasz wiersz Dwa wiatry Juliana Tuwima;
  • utrwalisz pojęcia dotyczące poezji;
  • poćwiczysz analizę utworu poetyckiego i miejętność czytania tekstu na poziomie metaforycznym (przenośnym).

Materiały dydaktyczne:

  • recytacja wiersza Juliana Tuwima w wykonaniu Piotra Fronczewskiego;
  • podręcznik do ksztalcenia literackiego i kulturowego;
  • test Wordwall sprawdzający wiedzę i zrozumienie wiersza Dwa wiatry;
  • komputer lub telefon z dostępem do Internetu.

Przebieg lekcji:

  1. Wysłuchaj recytacji wiersza Juliana Tuwima Dwa wiatry, w wykonaniu znakomitego polskiego aktora Piotra Fronczewskiego. Skąd znasz ten głos? Jeśli chcesz, możesz śledzić tekst na stronie 230 w podręczniku.

 

2. Teraz spróbuj swoich sił w teście ze znajomości wiersza:

 

3. ZADANIE DOMOWE

Naucz się pięknie recytować wiersz z pomocą wskazówek zamieszczonych poniżej. Nagraj swoją recytację i umieść film na padlecie klasy (link wysyłałam na Wasze adresy mailowe ponad dwa tygodnie temu). Jeśli nie chcesz podzielić się z koleżankami i kolegami z klasy swoją interpretacją wiersza, możesz przesłać film na mój adres mailowy: aleksandra.biesiadka@kliniska.edu.pl. Zadanie wykonaj do piątku, 5 czerwca.

Wykorzystaj swoją wyobraźnię! Przebierz się za wiatr, przygotuj ciekawe tło nagrania, zmontuj widowisko słowno-muzyczne z kolegą lub koleżanką albo nakręć film na dworzu w wietrzny dzień. Masz nieograniczone możliwości 

 

DOBRE RADY:

  • ZROZUMIENIE I ANALIZA TEKSTU

Spróbuj spojrzeć na tekst z pozycji „Co ja chcę przez ten utwór powiedzieć”. Chciałabym, abyś „czuł/a” tekst – rozumiał/a i przeżywał/a.

  • ZNAKI INTERPUNKCYJNE- ICH ZNACZENIE

         Kropka informuje nas o konieczności zastosowania dłuższej pauzy, ale też o potrzebie obniżenia głosu. Zawiesić głos na dłuższą lub krótszą chwilę „każą” nam przecinek i średnik. Jeśli  „czujesz” tekst, przyjdzie Ci to z łatwością.
  • CO Z TYM GESTEM?

          Unikaj go, jest zbędny. Swoje małe dzieło sztuki stwórz „malując słowami”. Gdy chcesz coś „zaznaczyć słowem”, drobny gest czy mimika twarzy są dopuszczalne.
  • KAMIENNY WYRAZ TWARZY I POSTAWA „NA BACZNOŚĆ” Tego należy unikać!
  • SŁUCHAJMY NAGRAŃ WZOROWEJ RECYTACJI WIERSZY W WYKONANIU ZNANYCH AKTORÓW
  • DYKCJA

      Powinieneś/nnaś poświęcić na jej ćwiczenie sporo czasu, ponieważ czytelne, nośne słowo jest najważniejsze.
Piękne, wyraziste mówienie zależy od:

  • dobrego oddychania;
  • unikania przesadnej wymowy samogłoski „ę”;
  • właściwego otwierania ust podczas wymowy poszczególnych głosek;
  • starannej wymowy trudnych zbitek spółgłoskowych (np. sz, cz, dz, szcz, dżdż) w wyrazach;
  • poprawnego akcentowania (zaznaczania) sylab w wyrazach i właściwej intonacji (modulowania głosem) różnych typów zdań;
  • właściwego tempa (szybkości) mowy.

 

Pamiętaj, że recytacja to dobra zabawa. Oto ćwiczenia, które pomogą Ci się rozgrzać i ćwiczyć dykcję:

a)zabawy z głoskami

  • wymawianie głosek „a,o,e,u,i,y” staccato (szybko, krótko, oddzielnie), potem legato (płynnie, wolno);
  • wymawianie w/w głosek coraz głośniej, a potem coraz ciszej;
  • wymawianie w/w głosek z różnymi spółgłoskami , np. ma, mo, me, mu, mi, my;
  • cha, cha, cha, cha, cha;
  • op,op,op,op,op;
  • fe,fe,fe,fe,fe;
  • rak,rak,rak,rak,rak;
  • naśladowanie głosów ptaków i zwierząt;
  • naśladowanie odgłosów maszyn, pojazdów i urządzeń.

b) powtarzanie lingwołamek językowych

  • Moja miła mamo. Mam małą maskotkę.
  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
  • Sasza suszy szare spodnie.
  • Nie każda prosta krzywej sprosta.
  • Podawała baba babie przez piec malowane grabie.
  • Ranek świta i króla już świt wita.
  • Siedzi kura na koszyku liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo,.
  • Ene due like falce torba borba ósme smake deus deus korba deus baks.
  • Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.
  • Ziarno do ziarnka a zbierze się miarka.
  • Cząk czaka raka taka czik tak czaka taka cząk czaka raka taka czik tak czak.
  • Dzwonił deszcz o deseczki i deszczułki.
  • Trzech Czechów szło ze Szczebrzeszyna do Szczecina.
  • Chrząszcz brzmi w trzcinie, świerszcz strzyka za ścianą.
  • Grzebień zęby szczerzy, a szczotka się jeży. Czesz się Jerzy jak należy.

c) ćwiczenia oddechowe

  • nadmuchiwanie balonów;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie piłki, żeby się toczyła;
  • dmuchanie piórka, aby utrzymało się w powietrzu.

Podczas mówienia nieodzowne jest stosowanie oddechu przeponowego, w którym klatka piersiowa, rozszerzając się na boki, maksymalnie zwiększa pojemność płuc.

d) ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • nadymanie policzków;
  • zataczanie językiem kółka po dziąsłach przy zamkniętych ustach;
  • sztuczny uśmiech chi,chi,chi,chi;
  • naśladowanie odgłosu podkówek „kląskanie”.

Dobrej zabawy!

Aleksandra Biesiadka

 

Rady i ćwiczenia (Ewa Szczurko, Irena Chwaszczewska, nauczycielki SP w Studziankach).

Test Wordwall użytkownika .

Data dodania: 2020-05-24 13:59:46
Ilość wyświetleń: 1244

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej