Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset
Godło

25.05.2020 Temat lekcji: Rozwój człowieka - od poczęcia do narodzin

Data

25.05.2020

Imię i nazwisko nauczyciela

Anna Mikuś

Temat zajęć

Rozwój człowieka - od poczęcia do narodzin

Cele lekcji

  • poznam etapy rozwoju człowieka;
  • dowiem się, jakie czynniki mają wpływ na prawidłowy rozwój człowieka.

    Wymagania: III.12.4

NaCoBeZu:
- na co należy zwrócić uwagę?

- co jest najważniejsze?

- co należy zapamiętać?

Podczas zajęć zwróć uwagę na etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód). Zapamiętaj, jakie czynniki i jaki mają one wpływ na rozwój zarodka i płodu.

Przebieg lekcji

  1. Dzień dobry, podczas dzisiejszej lekcji zapoznasz się z etapami rozwoju człowieka:                        od poczęcia do narodzin. Zapisz teraz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Na początku przypomnij sobie, na czym polega zapłodnienie. Jest to połączenie komórki jajowej i plemnika. Powstaje zygota (czyli zapłodniona komórka jajowa, która zaczyna ulegać podziałom). Z zygoty rozwija się zarodek, a następnie płód.
  3. Jaką rolę pełni łożysko (powstaje w miejscu, gdzie jedna z błon płodowych - kosmówka, łączy się z macicą). Jego zadaniem jest dostarczanie dziecku substancji odżywczych i tlenu, a także usuwanie zbędnych produktów przemiany materii.
  4. Odszukaj teraz w podręczniku na str. 224 - 225 informacje dotyczące zapłodnienia i wędrówki zarodka. Zapoznaj się z nimi.
  5. Zapisz w zeszycie nazwy błon płodowych i ich rolę.
  6. Zauważ, że zarodek po upływie około 9 tygodni od zapłodnienia ma już ludzkie kształty. Nazywa się wtedy płodem. Zmiany, jakim ulega, to tzw. rozwój płodowy.
  7. Ilustracje na str. 226 - 227 w podręczniku przedstawiają przebieg rozwoju zarodkowego               i płodowego człowieka. Przeanalizuj je. Zastanów się również, dlaczego dziecko urodzone przedwcześnie (np. w szóstym miesiącu) początkowo musi przebywać w inkubatorze?
  8. Ciaża to szczególny czas w życiu kobiety (od zapłodnienia do wydania dziecka na świat). Ciąża mnoga jest wtedy, kiedy dojdzie do zapłodnienia więcej niż jednej komórki jajowej.
  9. Kobieta w ciąży musi zmienić tryb życia (odpowiednio się odżywiać, gimnastykować i chodzić na spacery, unikać dużego wysiłku fizycznego, unikać używek, więcej wypoczywać, spać).
  10. Poród składa się z trzech faz - z jakich? Poszukaj infomacji na ten temat w podręczniku (strona 229). Zwróć uwagę na to, czym jest połóg i ile trwa.

BRAK ZADAŃ
DO OCENY

 

Uwaga!
Po dzisiejszej lekcji nie musisz niczego przesyłać do nauczyciela.

Napisz do mnie, jeśli:
nie rozumiesz dzisiejszych treści i trzeba coś wyjaśnić.

Ewaluacja (informacja zwrotna)

Sprawdź, czy potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Wyjaśnić pojęcia: zapłodnienie, błony płodowe, łożysko, ciąża, ciąża mnoga, rozwój zarodkowy, rozwój płodowy, poród, połóg;
  • podać czynniki, które wplywają na przebieg ciąży.

UWAGI

Czas na wykonanie zadań: 25.05.2020 – 27.05.2020            Życzę miłej pracy!

Data dodania: 2020-05-23 10:34:18
Data edycji: 2020-05-24 17:54:32
Ilość wyświetleń: 990

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Maj 2025
NdzPnWtŚrCzwPtSob
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
Dzisiaj: Piątek, Maj 2, 2025

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej