Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

25.05.2020 Temat lekcji: Rozwój człowieka - od poczęcia do narodzin

Data

25.05.2020

Imię i nazwisko nauczyciela

Anna Mikuś

Temat zajęć

Rozwój człowieka - od poczęcia do narodzin

Cele lekcji

  • poznam etapy rozwoju człowieka;
  • dowiem się, jakie czynniki mają wpływ na prawidłowy rozwój człowieka.

    Wymagania: III.12.4

NaCoBeZu:
- na co należy zwrócić uwagę?

- co jest najważniejsze?

- co należy zapamiętać?

Podczas zajęć zwróć uwagę na etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód). Zapamiętaj, jakie czynniki i jaki mają one wpływ na rozwój zarodka i płodu.

Przebieg lekcji

  1. Dzień dobry, podczas dzisiejszej lekcji zapoznasz się z etapami rozwoju człowieka:                        od poczęcia do narodzin. Zapisz teraz w zeszycie temat i cele lekcji.
  2. Na początku przypomnij sobie, na czym polega zapłodnienie. Jest to połączenie komórki jajowej i plemnika. Powstaje zygota (czyli zapłodniona komórka jajowa, która zaczyna ulegać podziałom). Z zygoty rozwija się zarodek, a następnie płód.
  3. Jaką rolę pełni łożysko (powstaje w miejscu, gdzie jedna z błon płodowych - kosmówka, łączy się z macicą). Jego zadaniem jest dostarczanie dziecku substancji odżywczych i tlenu, a także usuwanie zbędnych produktów przemiany materii.
  4. Odszukaj teraz w podręczniku na str. 224 - 225 informacje dotyczące zapłodnienia i wędrówki zarodka. Zapoznaj się z nimi.
  5. Zapisz w zeszycie nazwy błon płodowych i ich rolę.
  6. Zauważ, że zarodek po upływie około 9 tygodni od zapłodnienia ma już ludzkie kształty. Nazywa się wtedy płodem. Zmiany, jakim ulega, to tzw. rozwój płodowy.
  7. Ilustracje na str. 226 - 227 w podręczniku przedstawiają przebieg rozwoju zarodkowego               i płodowego człowieka. Przeanalizuj je. Zastanów się również, dlaczego dziecko urodzone przedwcześnie (np. w szóstym miesiącu) początkowo musi przebywać w inkubatorze?
  8. Ciaża to szczególny czas w życiu kobiety (od zapłodnienia do wydania dziecka na świat). Ciąża mnoga jest wtedy, kiedy dojdzie do zapłodnienia więcej niż jednej komórki jajowej.
  9. Kobieta w ciąży musi zmienić tryb życia (odpowiednio się odżywiać, gimnastykować i chodzić na spacery, unikać dużego wysiłku fizycznego, unikać używek, więcej wypoczywać, spać).
  10. Poród składa się z trzech faz - z jakich? Poszukaj infomacji na ten temat w podręczniku (strona 229). Zwróć uwagę na to, czym jest połóg i ile trwa.

BRAK ZADAŃ
DO OCENY

 

Uwaga!
Po dzisiejszej lekcji nie musisz niczego przesyłać do nauczyciela.

Napisz do mnie, jeśli:
nie rozumiesz dzisiejszych treści i trzeba coś wyjaśnić.

Ewaluacja (informacja zwrotna)

Sprawdź, czy potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Wyjaśnić pojęcia: zapłodnienie, błony płodowe, łożysko, ciąża, ciąża mnoga, rozwój zarodkowy, rozwój płodowy, poród, połóg;
  • podać czynniki, które wplywają na przebieg ciąży.

UWAGI

Czas na wykonanie zadań: 25.05.2020 – 27.05.2020            Życzę miłej pracy!

Data dodania: 2020-05-23 10:34:18
Data edycji: 2020-05-24 17:54:32
Ilość wyświetleń: 738

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej