Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

28.04.20 Lekcja 123 Bawimy się w rymy, zabawa to łatwa...

Cele lekcji:

  • poznanie pojęcia rym, ożywienie;
  • poznanie wiersza Wyliczanka Stanisława Grochowiaka,
  • kształcenie umiejętności analizy utworu poetyckiego.

Materiały dydaktyczne:

  • podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
  • komputer, tablet lub telefon z dostępem do Internetu.

Przebieg lekcji:

  1. Przypomnij sobie wyliczanki ze swojego dzieciństwa. Do czego Ci służyły?
  2. Teraz przeczytaj informacje z Wiem więcej (podręcznik, str. 218) o najstarszej polskiej wyliczance. Znasz ją?
  3. Następnie przeczytaj wiersz Stanisława Grochowiaka Wyliczanka (str. 218). Zapisz parami podobnie brzmiące wyrazy. Weź pod uwagę tylko te, które znajdują się na końcu wersów. Podkreśl w nich powtarzające się cząstki:
  • biedronka-skowronka, itd.

4. Przeczytaj definicję rymu ( Zapamiętaj! str. 219) i zastanów się, czy:

  1. wyodrębniają one zwrotki?
  2. wyznaczają zakończenia wersów?
  3. dodają rytmiczności utworowi?
  4. wzmacniają uwagę czytelnika?

Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś/-aś twierdząco, to znaczy, że już wiesz jaką funkcję pełni rym w wierszu!

5. Teraz narysuj w zeszycie śpiew skowronka idący niebem z wiersza. Takie nadanie przedmiotom, zjawiskom przyrody, pojęciom cech istoty żywej, np. budzik zawył, słońce wstało, wszedł dzień to ożywienie.

6. Zastanów się, czym różni się utwór poety od dziecięcych wyliczanek. Dlaczego artysta zatytułował go Wyliczanka? Zapisz w zeszycie poniższą notatkę:

W wierszu Stanisława Grochowiaka są poetyckie sformułowania ożywiające wyobraźnię. Tytuł Wyliczanka to nawiązanie do dziecięcej zabawy.

 

Po tej lekcji będziesz umiała/umiał:

  • wskazać w wierszu rym i ożywienie;
  • odróżnić wiersz od prozy (tekstu ciągłego);
  • udowodnić, że utwór Wyliczanka, nie jest zwykłą wyliczanką, tylko wierszem/dziełem poetyckim.

W następnym tygodniu będziemy omawiać kolejną lekturę pt.: "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" Janusza Christy. Jeśli jej nie przeczytałaś/eś, masz jeszcze czas :)!

Owocnej pracy!

Aleksandra Biesiadka

Data dodania: 2020-04-26 22:13:25
Data edycji: 2020-04-28 11:46:36
Ilość wyświetleń: 548

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej