28.05.20 Lekcja 146 Niezwykłe spotkania słów. O poetyckiej przenośni.
Kochani!
Przypominam, że piątkowe wideokonsultacje nie są obowiązkowe. Bardzo proszę, abyście zgłaszali chęć wzięcia w nich udziału do czwartku do godz. 16, pisząc na mój adres mailowy: aleksandra.biesiadka@kliniska.edu.pl.
Gdy zbierze się grupa chętnych, wyślę Wam, jak zwykle, zaproszenia w formie listu elektronicznego z linkiem.
Jeśli go nie otrzymacie, oznacza to, że konsultacji nie będzie.
Konsultacje na życzenie pozostają bez zmian.
Cele lekcji:
- poznasz pojęcie przenośnia (metafora);
- poznasz wiersz Pogoda Wincentego Fabera i fragmenty wierszy Elżbiety Zechenter (Wiatr, Tęcza, Śnieg, Deszcz);
- przećwiczysz umiejętność czytania tekstu na poziomie metaforycznym (przenośnym) i poprawnego używania metafory w życiu codziennym.
Materiały dydaktyczne:
- podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
- fragmenty wierszy Elżbiety Zechenter (Wiatr, Tęcza, Śnieg, Deszcz).
Przebieg lekcji:
1. Zastanów się, o jakich zjawiskach mowa we fragmentach wierszy Elżbiety Zechenter?
- To taki duży przeciąg
Od morza aż do Tatr. - To kolorowa podkowa
czarodziejskiego konia
na szczęście nad ziemią rozpięta… - To najmniejsze gwiazdy,
które z nieba się przeniosły na ziemię,
aby bawić się z tobą w bałwanki… - To wielkie pranie w niebie.
Wszystkie brudne, czarne chmurzyska
kąpią się, aż woda
z nieba na ziemię pryska.
Jesli pomyślałeś/aś o wietrze, tęczy, śniegu i deszczu, to jesteś bez wątpienia ekspertem od rozpoznawania metafor, czyli przenośni, o których będzie dzisiejsza lekcja!
2. Teraz przeczytaj wiersz Pogoda Wincentego Fabera ze str.227.
3. Następnie zapoznaj się z definicją przenośni: Zapamiętaj! ze str.228.
SPÓJRZ!
Metafora (przenośnia)
kaskady kwiatów
niezwykłe połączenie zwyczajnych słów
znaczenie nowe, przenośne (metaforyczne):
duże ilości kwiatów, zwieszających się na przykład z balkonów, tarasów, przypominające wodospad
kaskada – znaczenie dosłowne: wodospad, którego wody spadają z kilku stopni skalnych;
kaskady wody – zwykłe połączenie słów.
4. Teraz wykonaj ćwiczenie 3 (str.228). Swoją własną interpretację metafory oraz jej uzasadnienie zapisz w zeszycie.
5. Jako znawca metafor zapewne bez problemu poradzisz sobie z ćw. 7 i 8 ze str. 229. Powodzenia!
CIEKAWOSTKA
Arystoteles, filozof grecki z IV w. p.n.e., napisał o różnych sposobach tworzenia przenośni. Jeden z nich przypomina matematyczną proporcję. Starość tak się ma do życia, jak wieczór do dnia:
Stąd: starość to „wieczór życia” albo wieczór to „starość dnia”.
Dobrej zabawy!
Aleksandra Biesiadka