kształcenie umiejętności nazywania reakcji czytelniczych i analizy utworu poetyckiego.
Materiały dydaktyczne:
podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
komputer, tablet lub telefon z dostępem do Internetu.
Przebieg lekcji:
Przeczytaj informacje z podręcznika (str.222) na temat greckiego boga Morfeusza. Ze zdania Po dniu pełnym wytężonej pracy wpadł w objęcia Morfeusza i nic nie było w stanie go obudzić, dowiadujemy się, że któś zasnął bardzo mocno.
Jaki był sen osoby ze zdania? Słodki, niezmącony? Jaki jeszcze?
Teraz przeczytaj na głos wiersz Kosze pełne snów Małgorzaty Strzałkowskiej. Pamiętaj o odpowiednim tempie, wyznaczonym znakami interpunkcyjnymi, i o dokładnej, ładnej wymowie.
Wypisz z wiersza określenia snów wyrażone przymiotnikami (jakie?), np.: czarno-białe, bystre itd.
Brawo! Właśnie wypisałeś/aś z wiersza epitety! Żeby dowiedzieć się dokładnie czym one są, przeczytaj informację Zapamiętaj! ze str.223.
Czy Twoje sny są podobne do tych z wiersza?
Po tej lekcji będziesz umiał:
powiedzieć, że epitet to określenie rzeczownika np.: biała mewa;
znaleźć w tekście epitet;
stwierdzić, czy wiersz Ci się podoba lub nie i dlaczego?