10.06.2020r.
Temat: "Wieża o tysiącu luster"- bajki hinduskie
Cele:
-poznanie treści bajki hinduskiej
-odczytanie przesłania i morału bajki
Udostępniam Wam dziś na epodręczniku bajkę hinduską, taka ciekawostka, bo jeszcze z tym nie zetknęliśmy się. Za zadanie macie oczywiście ją przeczytać. Bajki mają taką cechę, że bohaterowie to głównie zwierzęta, przedmioty, owady, rośliny itp., pod tymi postaciami jednak ukrywają się ludzkie zachowania, wady, zalety i ich historie, które w bajkach mają być dla nas nauką.
Kiedy już przeczytacie "Wieżę o tysiącu luster" odpowiedzcie pisemnie na pytanie " Jakie są plusy i minusy podejścia pełnego strachu i pełnego nadziei do życia?" oraz napiszcie jaki jest morał tej bajki.
Morał-uwaga, nauka umoralniająca; puenta końcowa o charakterze pouczającym, objaśniająca symbolikę zdarzeń przedstawionych w utworze literackim, zwykle w bajce. Ma postać zwięzłego, abstrakcyjnego sądu, zakazu lub nakazu. Morał wysłowiony mieści się zwykle na końcu utworu (gr. epimythion); czasami stanowi także formułę początkową wypowiedzi (gr. promythion).
Pozdrawiam
8.06.20
Temat: Psie życie. M. Kruger "Po prostu hau,hau".
Udostępniam Wam dziś na epodrecznikach tekst "Po prostu hau,hau". Przeczytajcie go uważnie, bo na jego podstawie będziecie wykonywać zadania 4,5,6. Sprawdzę jak Wam poszło. Powodzenia
5.06.2020r.
Temat: "Cudowna podróż" S. Lagerlof
Cele lekcji:
-określenie cech bohatera tekstu
-tworzenie wypowiedzi pisemnej w oparciu o poznany tekst
Poznałeś już losy Nilsa. Jakimi cechami charakteru odznacza się chłopiec? Jak je oceniasz? Napisz na ten temat kilka słów. Następnie napisz króciutki list w imieniu Nilsa, w którym przeprosisz za swoje zachowanie i obiecasz poprawę. Pozdrawiam
4.06.2020r.
Temat: "Cudowna podróż" S. Lagerlof
Cele lekcji:
• poznanie fragmentu powieści Cudowna podróż Selmy Lagerlöf,
• kształcenie umiejętności głośnego czytania,
• kształcenie umiejętności analizy świata przedstawionego utworu,
• kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
• kształcenie umiejętności selekcjonowania i porządkowania zdarzeń,
• kształcenie umiejętności określania cech bohaterów,
• kształcenie umiejętności argumentowania,
• kształcenie umiejętności wyrażania opinii,
• kształcenie umiejętności tworzenia wypowiedzi o charakterze przeprosin,
• kształcenie umiejętności wnioskowania z tekstu,
• kształcenie kompetencji literackich,
• uświadomienie wartości właściwego zachowania.
Dziś poznamy kolejny tekst z nutką podróży w tle:) , a mianowicie opowieść pod tytułem "Cudowna podróż". Podzielimy tę lekcję na dwie części, aby było Wam łatwiej. Dzisiaj macie za zadanie przeczytać opowiadanie i napisać do niego w punktach plan wydarzeń. Resztą zajmiemy się na następnej lekcji. Pozdrawiam
3.06.2020r.
Temat:Każdy ma swój biegun… do zdobycia- Jasiek Mela "Poza horyzonty"
Celem dzisiejszej lekcji jest zrozumienie przesłania płynącego z pamiętnika Jaśka Meli. Z pewnością każdy z nas może dostrzec w nim płynącą z niego mądrość. Proszę o wykonanie zadań 6,7,9, w których padają kluczowe pytania odnośnie przekazu zawartego w tekście. Pozdrawiam
1.06.2020r.
Temat:Każdy ma swój biegun… do zdobycia- Jasiek Mela "Poza horyzonty"
Cele:
-poznanie treści tekstu J. Meli "Poza horyzonty"
-umiejetność porządkowania wydarzeń
-odnajdywanie elementów świata przedstawionego
Zapoznajcie się z tekstem J. Meli pt. "Poza horyzonty". Wymieńcie wszystkich uczestników wydarzeń , a następnie wykonajcie zad.4, w którym należy opisać to, co przydarzyło się polarnikom, a także ułożyć piramidę trudności , jakie przydarzyły im się podczas ich wędrówki.
Pozdrawiam
29.05.2020r.
Temat: "Kapelusz za 100 tysięcy" jako przykład powieści detektywistycznej.
Cele:
-poznanie pojęcia 'powieść detektywistyczna'
-odszukiwanie w tekście cech powieści detektywistycznej
Powieść detektywistyczna to gatunek powieści, której tematyką jest śledztwo w sprawie przestępstwa, zbrodni. Na plan pierwszy w takim utworze wysuwa się postać detektywa działającego w imieniu prawa.
Z pewnością zorientowaliście się, że jest to powieśc detektywistyczna już po kilku zdaniach :) Bohaterowie wykonują bowiem pewne czynności charakterystyczne dla detektywów, jakie to czynności? Wybierz te, które wykonują nasi bohaterowie z zad. 3 pod tekstem i zapisz je w zeszycie.
Jak myślisz, jakie pytania mogliby zadać nasi bohaterowie, aby przybliżyć się do rozwiązania zagadki? Ułóż te pytania (zad.5).
Zacytuj fragment tekstu, w którym Dziewiątka rozważa, jak zachowuje się prawdziwy detektyw. Skąd czerpie wiedzę na ten temat?
Swobodny i prosty w odbiorze tekst buduje tu użycie kolokwializmów.
28.05.2020r.
Temat: Adam Bahdaj "Kapelusz za sto tysięcy"
Cele:
-przeczytanie tekstu pt. "Kapelusz za sto tysięcy" ze zrozumieniem
-umiejętność wyodrębnienia elementów świata przedstawionego w tekście
Przed nami kolejna historia do poznania, a jest nią fragment powieści "Kapelusz za sto tysięcy". Zadaniem na dziś jest zapoznanie się z tekstem i odnalezienie w nim kolejnych elementów świata przedstawionego, czyli postaci, miejsca, czasu akcji , no i oczywiście każdy z Was powinien znać wydarzenia. Proszę, abyście w tym celu wykonali zad.1,4,8 pod tekstem. Pozdrawiam
25.05.2020r.
Temat: Piszemy sprawozdanie.
Po wielu zadanich, które zawierały elementy przydatne do napisania sprawozdania, przyszedł czas na napisanie sprawozdania. Chciałabym, żebyście napisali takie sprawozdanie na temat wydarzenia np. ostatniej wycieczki klasowej, uroczystości rodzinnej, wycieczki z rodziną (nic się nie stanie, jeśli będą to wypracowania zawierajace elementy wymyślone przez Was:) Pomocą w jego pisaniu będą rady dla piszących sprawozdanie, które znajdują się pod zadaniami do tekstu Przez świat na rowerach w dwa lata . Prace napiszcie ma czwartek. Pamiętajcie o tytule. W razie pytań piszcie. Pozdrawiam
22.05.2020r.
Temat: Cwiczenia przygotowujące do napisania sprawozdania.
Pracujemy jeszcze z zadaniami do tekstu "Przez świat na rowerach w dwa lata", co przygotować ma Was do napisania sprawozdania:) Już wkrótce. Dziś wykonajcie już ostatmie zadania do tekstu , czyli zad 6,7,8,9. Pozdrawiam
21.05.2020r.
Temat: M. Nitkiewicz, P. Opaska "Przez świat na rowerach w dwa lata"- sprawozdanie.
Pracujemy dziś nadal z tekstem "Przez świat na rowerach w dwa lata". Wykonajcie najpierw zadanie 2., w którym należy wypisać z mapy państwa, przez które podróżowali bohaterowie. Pamiętajcie o pisowni nazwy krajów wielką literą.
W zadaniu 3. rozstrzygnijcie, kto opowiada o tych wszystkich wydarzeniech i w której osobie?
Ostatnie zadanie 5. polegać będzie na tym, że napiszecie plan wydarzeń z przebiegu święta wielbłądów w Dżajsalmer. Nie możecie tu używać czasowników w formie osobowej, co znaczy , że zamiast pisać np. 'pojechali' użyjemy 'wyjazd'. Po prostu w punkatch NIE MOŻE pojawić się czasownik, który ma liczbę, osobę i czas.
Pozdrawiam
20.05.2020r.
Temat: M. Nitkiewicz, P. Opaska "Przez świat na rowerach w dwa lata"-sprawozdanie.
Cele:
Przez kolejne dni pracować będziemy z tekstem pt. "Przez świat na rowerach w dwa lata" M. Nitkiewicz i P. Opaski. Dzisiaj chciałabym, żebyście zapoznali się z tekstem i odpowiedzieli na pytania do niego z zadania 1.
Pozdrawiam
18.05.2020r.
Temat: "W osiemdziesiąt dni dookoła świata" J. Verne /dziennik
Cele:
Z pewnością pamiętacie "Dynastię Miziołków" J. Olech? Nie chodzi mi tutaj, abyście przytaczali konkretne historie z lektury, ale o formę, gatunek literacki jakim jest. Mówiliśmy, żę to dziennik. Miziołek zapisywał tam, co go spotkało danego dnia, oznaczał te dni datami. To właśnie dziennik- zapiski z dnia, bardzo osobiste, pisane w pierwszej osobie. Waszym zadaniem na dziś jest wcielenie się w postać Obieżyświata i zapisanie dwóch kartek, a więc wydarzeń z dwóch dni z podróży dookoła świata. Oczywiście wydarzenia muszą pochodzić z tekstu " W osiemdziesiąt dni dookoła świata", nie mogą być wymyślone. Jest to zadanie 5 pod tekstem. Kartki z dziennika prześlijcie mi na maila do jutra. Pozdrawiam
15.05.2020r.
Temat: "W osiemdziesiąt dni dookoła świata" J. Verne - postać epizodyczna.
Cele;
-poznanie terminu 'postać epizodyczna'
-wskazywanie postaci epizodycznej w tekście J. Verne
Dziś poznacie nowy termin jakim jest 'postać epizodyczna'. Znacie już takie pojęcie jak np. bohater główny czy drugoplanowy, ale istnieje jeszcze postać epizodyczna. Od słowa 'epizod', czyli jakieś wydarzenie , które wydarzyło się tylko raz i nie ma większego znaczenia. Również postać epizodyczna pojawia się w tekście tylko raz i nie jest stałym i powtarzalnym bohaterem danej historii.
W zadaniu 3. macie rysunki kilku bohaterów poznanej przez Was opowieści, wskaż te postacie, które Twoim zdaniem są epizodyczne i dlaczego?
Taka mała zagadka:) Mam nadzieję, że łatwa.
Pozdrawiam
14.05.2020r.
Temat: Postawić wszystko na jedną kartę. J. Verne " W osiemdziesiąt dni dookoła świata"
Cele:
Dziś czytamy fragment tekstu J. Verne " W osiemdziesiąt dni dookoła świata". Tekst popularny, gdyż na jego podstawie powstawały filmy, a nawet animowany (polecam). Po zapoznaniu się z tekstem wykonaj jedynie zad. 1 , które sprawdzi, czy czytałeś/-aś uważnie. Zadania prześlij mi na maila. Pozdrawiam
13.05.2020r.
Temat: Leokadia i natchnienie. Joanna Kulmowa "Wio Leokadio".
Cele:
-umiejętność określania elementów świata przedstawionego
-rozpoznawanie cech postaci fantastycznej
-przypomnienie czym są wyrazy bliskoznaczne, przenośnia i porównanie
Nadal pracujemy z tekstem J. Kulmowej. Proszę, abyście wykonali zadania 2,4,7,8,9. Niedawno wyszukiwaliście przenośni i porównań, więc nie powinniście mieć problemów z ich odnalezieniem w tekście. Pojawia się tutaj termin WYRAZ BLISKOZNACZNY, już go używaliśmy, ale chciałabym, żeby nie było wątpliwości, najprościej mówiąc wyraz bliskoznaczny to wyraz o podobnym lub takim samym znaczeniu np. mamy wyraz 'ziemniak' i chcemy do niego znaleźć wyraz bliskoznaczny , abędą nim 'pyra, kartofel'. Jeśli nie macie pomysłu na wyraz bliskoznaczny, istnieje coś takiego jak "Słownik wyrazów bliskoznacznych" inaczej "Słownik synonimów" i tam można sprawdzić jakie wyrazy są bliskoznaczne do tego, którego szukamy.
Pozdrawiam
11.05.2020r.
Temat: Leokadia i natchnienie- "Wio, Leokadio" Joanna Kulmowa
Cele:
-poznanie tekstu Joanny Kulmowej
-umiejętność odpowiedzi na pytania do przeczytanego tekstu
Rozpoczynamy pracę z tekstem Joanny Kulmowej "Wio, Leokadio". Dziś skupimy się na jego odczytaniu i zrozumieniu. W tym celu odnajdź ten tekst w podręczniku do literatury i odpowiedz na pytania z nim związane w zad. 1 pod tekstem . Odpowiedzi przyślij na mojego maila. Pozdrawiam
6.05.2020r.
Temat: Piszemy opis krajobrazu.
Po licznych ćwiczeniach jakie wykonaliście w związku z opisem krajobrazu, przyszedł czas, abyście taki opis stworzyli w formie wypracowania. Będziecie działać wg planu, który znajduje się pod "Uroczyskiem", ale który ja nieco opiszę, żebyście nie mieli wątpliwości.
UWAGA! Jest to wypracowanie, więc używaj akapitów na wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Ma to być wypracowanie, dlatego musi mieć spójną budowę, absolutnie nie można pisać tu niczego w punktach. Za zadanie macie opisać krajobraz na ilustracji w zad. 10.
Pracę napiszcie na poniedziałek i wyślijcie ją do mnie mailem. Praca będzie oceniona.
Powodzenia, w razie pytań, piszcie na maila lub dziennik. Pozdrawiam
4.05.2020r.
Temat: Związki wyrazowe stosowane w opisie krajobrazu.
Dziś kontynuujemy pracę przygotowującą Was do napisania opisu krajobrazu. Kolejnymi elementami opisu jest np. używanie przymiotników nazywających kolory, ale także nazwy pory roku, dnia i pogody. W celu przećwiczenia tych wyrażeń wykonajcie zadania 5 i 6 pod "Uroczyskiem".
Pozdrawiam
30.04.2020r.
Temat: Środki stylistyczne pomocne w opisie krajobrazu.
Wciąż pracujemy z teksetm "Uroczysko". Chciałam dziś zaznaczyć ważność środków stylistycznych, które wzbogacą Wasze wypracowanie. Są nimi epitety (wyraz określający rzeczownik np. zielone jabłko), porównania posługujące się słowami jak, jakby, jakoby itp. np. zielony jak trawa oraz przenośnia, która ma za zadanie w sposób niedosłowny nazwania czegoś np. zamiast słowa 'chmura' napiszemy 'białe kule waty na niebie'.
Poćwiczcie odszukiwanie tych środków stylistycznych na tekście "Uroczysko", wykonując zadanie 4a,b,c,d,e.
Pozdrawiam
29.04.2020r.
Temat: Pejzaże słowem malowane. Opis krajobrazu.
Moi Drodzy, dziś kontynuujemy pracę z tekstem "Uroczysko". Na jego podstawie wykonaj zad 3. Wyobraź sobie, że stoisz na wyspie i przez telefon opisujesz koledze widok na kolegiatę. Opowiedz po kolei, co widzisz najbliżej, nieco dalej i całkiem w oddali.
Jest to zadanie przygotowujące Was do napisania wypracowania, gdzie ta umiejętność będzie niezbędna. Macie za zadanie, być może po ponownym przeczytaniu "Uroczyska", wyobrazić sobie, że tam jesteście, a przed Wami jest widok na kolegiatę. Zawsze opisywać będziecie krajobraz zaczynając od pierwszego planu , czyli tego co widzicie najbliżej siebie, najwyraźniej, a potem drugi plan i co w oddali.
Prześlijcie mi to zadanie jak tylko je wykonacie, pozdrawiam.
27.04.2020r.
Temat: Pejzaże słowem malowane. Opis krajobrazu.
Cel:
-zaponanie się z tekstem Z. Nienackiego "Uroczysko"
-nazywanie typów krajobrazu i umiejętność ich odszukania w tekście
Przez kilka kolejnych lekcji będziemy się zajmować tekstem Z. Nienackiego pt. "Uroczysko", który znajduje się w waszym podręczniku do literatury. Na jutro wykonaj następujące zadania:
24.04.2020r.
Temat:Malować świat w barwnej postaci- Cz. Miłosz "Wyprawa do lasu"
Cele:
-uczeń czyta tekst ze zrozumieniem
-dokonuje przekładu intersemiotycznego/tekst-obraz
Twoim zadaniem na dziś jest przeczytanie wiersza Czesława Miłosza "Wyprawa do lasu" w podręczniku do literatury/ odnajdź go w spisie treści. Podczas jego czytania zastanów się, jaki obraz tworzy ten wiersz. Przeczytaj tekst kilkakrotnie, podziel go sobie na kilka części. Namaluj lub narysuj obraz, który będzie tym wierszem, ale w postaci graficznej. Uruchom swoją wyobraźnię, pomyśl, jaki obraz musiał mieć przed sobą autor podczas tworzenia tego wiersza. Oczywiście zrób zdjęcie i prześlij na mojego maila. Pozdrawiam
23.04.2020r.
Temat: Czasem utopce bywają w kropce. "Saga rodu Klaptunów" Maciej Wojtyszko.
Cele:
-zapoznanie się z treścią tekstu pt. "Saga rodu Klaptunów"
-rozpoznanie w tekście narratora, bohaterów, miejsca akcji
-określenie roli poezji w życiu Klaptunów
Zapoznaj się z tekstem pt. "Saga rodu Klaptunów" w podręczniku do literatury. Kto jest tutaj narratorem? Wymień bohaterów opowiadania oraz miejsce akcji.
Mowa tu o poezji, jaką rolę spełniła w życiu Klaptunów?
Pozdrawiam
22.04.2020r.
Temat: Liczebniki główne i porządkowe.
Chciałabym żebyście utrwalili sobie wiedzę na temat liczebników i dziś w tym celu proponuję zadania na epodręczniki.pl, które to Wam tam przesłałam. Musicie się zalogować, a każdy z Was hasło i nazwę użytkownika powinien dostać od wychowawcy, i wykonać zadania 1, 2 i 3 oraz mi je oddać, udostępnić. Jeśli ktoś z Was miałby problem z logowaniem, podaję link do tej strony
https://epodreczniki.pl/a/pierwsza-druga-a-trzeciej/Dva7Quubp
W razie problemów piszcie, pozdrawiam.
20.04.2020r.
Temat: Odmiana liczebników- ćwiczenia.
Z wykonanych przez Was zadań wynika, że potraficie odróżnić liczebnik główny od porządkowego, znacie pytania na jekie one odpowiadają. Jedynym, wspólnym dla Was błędem jest traktowanie takich rzeczowników jak 'dziewiątka, dwunastka' jako liczebnika.
Dziś zajmiemy się określaniem formy gramatycznej liczebników i rzeczowników.
Ponieważ liczebnik odmienia się jak przymiotnik, który też przeważnie stoi w towarzystwie rzeczownika, nie powinno być to dls Was problemem.
Liczebnik będzie miał taki sam przypadek jak rzeczownik obok, co znaczy, że jeśli określisz przypadek rzeczownika, wiesz już w jakim przypadku jest liczebnik np. cztery kaczuszki- rzeczownik kaczuszki (kto?co?) Mianownik l.mn. , więc przypadek liczebnika 'cztery' to też Mianownik.
Pamiętajcie, że macie do wyboru 7 przypadków:
M. kto?co?
D. kogo?czego?
C. komu?czemu?
B. kogo?co?
N. z kim? z czym?
Ms. o kim? o czym?
w. o! (np. mój kolego!)
Jeśli chodzi o rodzaje, to może tu być różnie, o ile rzeczownik ma 3 rodzaje:
męski, żeński, nijaki /i zawsze przed określaniem rodzaju rzeczownika należy sprowadzić go do Mianownika l.poj.
Liczebniki mają w l.poj. rodzaje: męski, żeński, nijaki, ale już w l.mn. męskoosobowy i niemęskoosobowy np. 'dwaj bracia': 'dwaj' to Mianownik, r.męskoosobowy; 'bracia' Mianownik, r. męski. Widzimy, że te wyrazy mają taki sam przypadek, ale różne rodzaje.
Wykonajcie zad.2 w zeszycie ćwiczeń na str.25. Tam macie określić tylko przypadek i rodzaj rzeczowników. Prześlijcie odpowiedzi. Pozdrawiam.
17.04.2020r.
Temat: Liczebniki główne i porządkowe.
Celem dziesiejszej lekcji będzie to, abyście potrafili odróżnić liczebnik porządkowy od liczebnika głównego.
Jak wczoraj wspomniałam liczebnik główny odpowiada na pytania ile?ilu?, natomiast liczebnik porządkowy który? który z kolei?
Aby nauczyć się rozróżniać te dwa typy liczebników, wykonajcie zadanie 4. ze str. 87, gdzie musicie wpisać brakujące liczebniki do zdań, ale zanim to zrobicie , należy wykonać tabelkę z podziałem liczebników na te dwa rodzaje. Przy każdym liczebniku pomyślcie na jakie pytanie odpowiada.
Następnie wykonajcie zadanie 5. ze str. 88, gdzie już podział liczebników został dokonany, ale to wy musicie te formy liczebników wpisać do zdań.
Zróbcie zdjęcia i prześlijcie. Sorawdzę jak poradziliście sobie z zadaniami.
Pozdrawiam
16.04.2020r.
Temat: „Ile to było? Kiedy się działo? Porządkuj liczby i rób to śmiało!” Liczebniki główne i porządkowe
Liczebnik to kolejna część mowy (dla niektórych niestety) odmienna, ale ułatwieniem dla Was jest tutaj to, że najczęściej odmienia się jak przymiotnik, bo też najczęściej określa rzeczownik np. w wyrażeniech typu : pięć cukierków, piąty dzień itp.Zapamiętajcie, że odmienia się przez przypadki i rodzaje (w l.p. męski, żeński, nijaki a w l.mn. męskoosobowy i niemęskoosobowy).
Liczebnik GŁÓWNY ma za zadanie informować nas ile czego jest, a PORZĄDKOWY o tym, który ktoś, coś jest.
Wykonajcie zadanie 1. na stronie 82 i wypiszcie wszystkie liczebniki wraz z rzeczownikiem' kaczka' np. trzy kaczuszki itd.
Nastepnie spróbujcie zrobić zad. 2 i 3.
Pozdrawiam, w razie pytań piszcie.
15.04.2020r.
Temat: Sylaba i dzielenie wyrazów.
Cele:
-uczeń zna pojęcie sylaby
-potrafi dzielić wyraz na sylaby
Na poprzednich zajęciach dzieliliście wyrazy na litery i głoski. Trochę większą cząstką wyrazu niż głoska, jest sylaba. Sylaba to ta część wyrazu, którą wypowiadamy na jednym wydechu. Każda sylaba posiada jako swoje centrum samogłoskę. Nie ma takiej sylaby, która mogłaby być bez samogłoski.
Na stronach 21 i 22 w podręczniku do gramatyki znajdują się ramki: Przypomnij sobie i zapamiętaj. Odczytaj wiadomości z nich, abyś wiedział/-a jak możemy dzielić wyrazy na sylaby.
Następnie wykonaj ćwiczenia na stronie 8 z zeszytu ćwiczeń - Sylaba i dzielenie wyrazów.
Zrób zdjęcie i prześlij do mnie.
Pozdrawiam po świętach:)
8.04.2020r.
Temat: 7 cudów świata - gromadzenie wiadomości na podstawie dostępnych źródeł informacji.
https://epodreczniki.pl/a/siedem-cudow-swiata/DPNnIHRSQ
Na podstawie wczorajszego linku odpowiedz na pytania 0d 2.1-2.6 na podstawie tabeli oraz źródeł internetowych bądź innych.
Ponadto, ponieważ będziecie mieć chwilę oddechu od naszej internetowej szkoły, chcę Wam życzyć zdrowych i pogodnych Świąt, pomimo panujących warunków:
6.04.2020r.
Temat: 7 cudów świata- czytanie ze zrozumieniem/interpretacja tabeli.
https://epodreczniki.pl/a/siedem-cudow-swiata/DPNnIHRSQ
Powyżej wkleiłam link, Waszym zadaniem na dziś jest zad.1, gdzie należy odczytać dane na temat 7 cudów świata (czyli miejsca uznane przez ludzi za cudowne z różnych przyczyn). W zeszycie zapiszcie temat lekcji , a pod nim do każdej budowli i miejsca dopiszcie nazwę regionu, części świata, w której dana budowla się znajduje.
Jeśli to zrobicie, wykonajcie zad. 3, czyli podpiszcie obrazki odpowiednimi nazwami.
Prześlijcie mi jedynie zadanie z zeszytu. Pozdrawiam
3.04.2020r.
Temat: Spółgłoski twarde i miękkie.
Cele:
-poznanie zjawiska jakim jest zmiękczanie głosek za pomocą 'i' np. 'si, ci' itp. lub znaku diakrytycznego np 'ń, ź, ś' itp. w języku polskim
-wykonywanie proztych zadań wykorzystujących wiedzę o zmiękczeniach głosek
Moi Drodzy, ponieważ temat ten jest w podstawie programowej, ale może niestety przysparzać nieco wątpliwości, potraktuję go w sposób najprostszy z możliwych. Musicie wiedzieć, że w języku polskim, co już zapewne sami zauważyliście, pojawia się takie zjawisko jak zmiękczenie głosek np w wyrazach: cisza, koń, słoń, kości.
Jak też widzicie czasem zmiękczamy głoski za pomocą głoski 'i', a czasem za pomocą znaku diakrytycznego nad głoską ' np. ń, ć, ź.
Samogłoska 'i' jednak nie zawsze służy nam do zmiękczania, czasem jest tylko samodzielną samogłoską np. w wyrazie kino, gdzie niczego nam nie zmiękcza;)
Do zaobserwowania tego zjawiska wykonajcie zad. 3, 9 i 10 na stronach 12 i 14 w podręczniku do gramatyki. Zróbcie zdjęcie telefonem i prześlijcie na mojego maila.
Oczywiście czekam też na Wasze prezentacje z mitów
Miłego weekendu, pozdrawiam
2.04.2020r,
Temat: Spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne.
Cele:
-umiejętność rozróżniania głosek dźwięcznych od bezdźwięcznych
Wskazówki: Dlaczego mówimy o SPÓŁGŁOSKACH DŹWIĘCZNYCH I BEZDŹWIĘCZNYCH, ponieważ wszystkie samogłoski są dźwięczne, a spółgłoski nie. Kiedy wymawiając samogłoski przyłożysz palce do krtani, poczujesz drżenie. Nie dzieje się tak zawsze w przypadku spółgłosek. Przy niektórych krtań drży, a przy innych nie i one są bezdźwięczne.
W podręczniku do gramatyki na stronie 16 znajduje się ZAPAMIĘTAJ, gdzie spółgłoski zostały podzielone na dźwięczne i ich bezdźwięczne odpowiedniki. Przyjrzyj się tej tabeli.
Wykonaj w zeszycie zadania 4, 5 i 6 ze strony 17, aby lepiej zrozumieć temat.
Powodzenia
1.04.2020r.
Temat: Głoska a litera.
Cel:
-przypomnienie czym jest głoska
-umiejętność rozróżniania spółgłosek od samogłosek
-odróżnianie litery od głoski
Wskazówki: Prosto mówiąc uczyliśmy się o literach, że je piszemy , a o głoskach, że je słyszymy i mówimy. Litery są po to, abyśmy mogli zapisywać dźwięki mowy ludzkiej i inne odgłosy. Pamiętacie też, że głoski dzielą się na samogłoski i spółgłoski.
Jeżeli polecenie brzmi:
-podziel wyraz na litery to bedzie to wyglądało np. tak: s-z-y-s-z-k-a
-podziel ten sam wyraz na głoski : sz-y-sz-k-a / tu widzimy podział na dźwięki/
Bardziej szczegółowo opisane jest to w podręczniku do gramatyki w 'przypomnij sobie' na str. 8 i 9.
W celu przećwiczenia tematu wejdź na link i zrób zadania online od 1 do 10.
W razie pytań pisz na maila lub dziennik.
https://epodreczniki.pl/a/wsrod-liter-glosek-i-sylab/D1FvQpzb7
Pozdrawiam;)
30.03.2020r.
Temat: Litera i alfabet.
Cele:
-odświeżenie wiadomości o alfabecie i literze
-umiejętność porządkowania wyrazów wg alfabetu
Wskazówki: Zapisz temat lekcji do zeszytu. Otwórz podręcznik do gramatyki na stronach 8 i 9. Przeczytaj w 'przypomij sobie', co to jest litera i alfabet. Wykonaj zad. 1 w zeszycie. Zrób zdjęcie swoim telefonem i wyslij mi je na maila kamia.wiacek@kliniska.edu.pl , zobaczymy czy pamiętacie alfabet.
Powodzenia:)
26.03.2020r.
Temat: Przyimek i wyrażenie przyimkowe.
Cele:
-uczeń wie czym są przyimek i wyrażenie przyimkowe
-uczeń rozpoznaje w zdaniu przyimek
-umie utworzyć wyrażenie przyimkowe
Wskazówki:
Zapisz w zeszycie temat lekcji. Zapoznaj się z pojęciem przyimka w linku i na str.69 w podręczniku do gramatyki.
Zapisz notatkę czym jest przyimek do zeszytu.
Podpowiem w prosty sposób, że przyimek jest nieodmienną częścią mowy (znasz już przymiotnik rzeczownik, czasownik i przysłówek). Przyimek jest nieodmienny, więc się nie odmienia ani przez liczby, ani osoby, ani przypadki itp.
Przyimki określają położenie czegoś w przestrzeni np. na, pod, w, zza itp. oraz umiejscawiają coś w czasie np. po (dwunastej), na (później) itp.
Zrób tyle zadań, ile będziesz potrzebował do zrozumienia czym jest przyimek na tym linku, a ćw.2 zrób w zeszycie:
https://epodreczniki.pl/a/bez-przyimka-ani-rusz/DNRhSSVkH
25.03.2020r.
Temat: Urzekające rzęsy żabki Bożenki, czyli o rz i ż.
Cele:
-Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z rz i ż
-Utrwalenie pisowni wyrazów z rz i ż poprzez ćwiczenia
Zapisz w zeszycie podany temat lekcji. Wykonaj z podanego linku https://epodreczniki.pl/a/urzekajace-rzesy-zaby-bozenki-czyli-o-rz-i-z/DOGOnnwLE zadania od 1 do 6. Zadanie 2. zrób w zeszycie, resztę na komputerze.
Pozdrawiam
72-123 Kliniska Wielkie
Piastowska 11