Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset
Godło

Mucha choruje, hiena harcuje, czyli o ch i h

 
Temat: B. Kosmowska "Pozłacana rybka"
 
 Dziś i jutro praca z tekstem, który Wam udostępniłam na epodrecznikach. Zapoznajcie się z tekstem i wykonajcie tylko te zadania, które wymagają uzupełnienia na komputerze. Pozdrawiam
 
Temat:"Sny to bardzo tajemnicze zjawiszcza" R. Dahl
 
Cele:
-nazwanie elementów świata przedstawionego w tekście
-poznanie znaczenia zwiazków frazeologicznych związanych ze snem
-doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
 
 
Pracujemy dziś i jutro z epodrecznikiem. Przeczytajcie i odsłuchajcie częściowo tekst napisany przez R. Dahla ( autora "Charlie i fabryka czekolady"). Wykonajcie tylko te zadania, które można wykonać na komputerze pod tekstem. Macie na to zadanie 2 dni. Przyjemnej lektury. Pozdrawiam
 
 
 
 
 
 
19.06.2020r.
Temat:Mucha choruje, hiena harcuje, czyli o ch i h.
 
Dziś przyjemnie, bo pracujemy z epodrecznikiem, w którym to udostępniłam Wam materiał powtórzeniowy na temat pisowni wyrazów z h i ch.  Wykonujecie zadania, które dacie radę wypełnić w epodreczniku, jeśli któregoś się nie da uzupełnić, zostawiacie je.
Pozdrawiam
 
 
15.06.2020r.
Temat: Przecinek, kropka, myślnik, wykrzyknik, pytajnik... – co krok
 
Zapraszam Was dziś do odświeżenia zasad interpunkcji. W epodreczniki udostępniłam Wam zadania do wykonania. Kazde zadanie poprzedzone jest opisem zasady stosowania w zdaniach kropek, przecinków, znaków zapytania i pozostałych znaków interpunkcyjnych. Pozdrawiam

 

 

10.06.2020r.

Temat: "Wieża o tysiącu luster"- bajki hinduskie

Cele:

-poznanie treści bajki hinduskiej

-odczytanie przesłania i morału bajki

Udostępniam Wam dziś na epodręczniku  bajkę hinduską, taka ciekawostka, bo jeszcze z tym nie zetknęliśmy się. Za zadanie macie oczywiście ją przeczytać. Bajki mają taką cechę, że bohaterowie to głównie zwierzęta, przedmioty, owady, rośliny itp., pod tymi postaciami jednak ukrywają się ludzkie zachowania, wady, zalety i ich historie, które w bajkach mają być dla nas  nauką.

Kiedy już przeczytacie "Wieżę o tysiącu luster" odpowiedzcie pisemnie na pytanie " Jakie są plusy i minusy podejścia pełnego strachu i pełnego nadziei do życia?" oraz napiszcie jaki jest morał tej bajki.

Morał-uwaga, nauka umoralniająca; puenta końcowa o charakterze pouczającym, objaśniająca symbolikę zdarzeń przedstawionych w utworze literackim, zwykle w bajce. Ma postać zwięzłego, abstrakcyjnego sądu, zakazu lub nakazu. Morał wysłowiony mieści się zwykle na końcu utworu (gr. epimythion); czasami stanowi także formułę początkową wypowiedzi (gr. promythion).

Pozdrawiam

 

8.06.20

Temat: Psie życie. M. Kruger "Po prostu hau,hau".

Udostępniam Wam dziś na epodrecznikach tekst "Po prostu hau,hau". Przeczytajcie go uważnie, bo na jego podstawie będziecie wykonywać zadania 4,5,6. Sprawdzę jak Wam poszło. Powodzenia

 

 

5.06.2020r.

Temat: "Cudowna podróż" S. Lagerlof

Cele lekcji:

-określenie cech bohatera tekstu

-tworzenie wypowiedzi pisemnej w oparciu o poznany tekst

 

Poznałeś już losy Nilsa. Jakimi cechami charakteru odznacza się chłopiec? Jak je oceniasz? Napisz na ten temat kilka słów. Następnie napisz króciutki list w imieniu Nilsa, w którym przeprosisz za swoje zachowanie i obiecasz poprawę. Pozdrawiam

4.06.2020r.

Temat: "Cudowna podróż" S. Lagerlof

Cele lekcji:

• poznanie fragmentu powieści Cudowna podróż Selmy Lagerlöf,

• kształcenie umiejętności głośnego czytania,

• kształcenie umiejętności analizy świata przedstawionego utworu,

• kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

• kształcenie umiejętności selekcjonowania i porządkowania zdarzeń,

• kształcenie umiejętności określania cech bohaterów,

• kształcenie umiejętności argumentowania,

• kształcenie umiejętności wyrażania opinii,

• kształcenie umiejętności tworzenia wypowiedzi o charakterze przeprosin,

• kształcenie umiejętności wnioskowania z tekstu,

• kształcenie kompetencji literackich,

• uświadomienie wartości właściwego zachowania.

Dziś poznamy kolejny tekst z nutką podróży w tle:) , a mianowicie opowieść pod tytułem "Cudowna podróż". Podzielimy tę lekcję na dwie części, aby było Wam łatwiej. Dzisiaj macie za zadanie przeczytać opowiadanie i napisać do niego w punktach plan wydarzeń. Resztą zajmiemy się na następnej lekcji. Pozdrawiam

 

3.06.2020r.

Temat:Każdy ma swój biegun… do zdobycia- Jasiek Mela "Poza horyzonty"

 

Celem dzisiejszej lekcji jest zrozumienie przesłania płynącego z pamiętnika Jaśka Meli. Z pewnością każdy z nas może dostrzec w nim  płynącą z niego mądrość. Proszę o wykonanie zadań 6,7,9, w których padają kluczowe pytania odnośnie przekazu zawartego w tekście. Pozdrawiam

 

1.06.2020r.

Temat:Każdy ma swój biegun… do zdobycia- Jasiek Mela "Poza horyzonty" 

Cele:

-poznanie treści tekstu J. Meli "Poza horyzonty"

-umiejetność porządkowania wydarzeń

-odnajdywanie elementów świata przedstawionego

Zapoznajcie się z tekstem J. Meli pt. "Poza horyzonty". Wymieńcie wszystkich uczestników wydarzeń , a następnie wykonajcie zad.4, w którym należy opisać to, co przydarzyło się polarnikom, a także ułożyć piramidę trudności , jakie przydarzyły im się podczas ich wędrówki.

Pozdrawiam

 

 

29.05.2020r.

Temat: "Kapelusz za 100 tysięcy" jako przykład powieści detektywistycznej.

Cele:

-poznanie pojęcia 'powieść detektywistyczna'

-odszukiwanie w tekście cech powieści detektywistycznej

Powieść detektywistyczna to gatunek powieści, której tematyką jest śledztwo w sprawie przestępstwa, zbrodni. Na plan pierwszy w takim utworze wysuwa się postać detektywa działającego w imieniu prawa.

Z pewnością zorientowaliście się, że jest to powieśc detektywistyczna już po kilku zdaniach :) Bohaterowie wykonują bowiem pewne czynności charakterystyczne dla detektywów, jakie to czynności? Wybierz te, które wykonują nasi bohaterowie z zad. 3 pod tekstem i zapisz je w zeszycie.

Jak myślisz, jakie pytania mogliby zadać nasi bohaterowie, aby przybliżyć się do rozwiązania zagadki? Ułóż te pytania (zad.5).

Zacytuj fragment tekstu, w którym Dziewiątka rozważa, jak zachowuje się prawdziwy detektyw. Skąd czerpie wiedzę na ten temat?

 

Swobodny i prosty w odbiorze tekst buduje tu użycie kolokwializmów.

kolokwializm

1. «wyraz lub wyrażenie niedbałe, używane w języku potocznym»
2. «niedbały styl wypowiedzi charakterystyczny dla języka potocznego»
 
Wskaż w wypowiedziach bohaterów przykłady kolokwializmów. Powiedz, w jaki sposób ich użycie wpływa na odbiór tekstu.
 
Pozdrawiam

 

 

28.05.2020r.

Temat: Adam Bahdaj "Kapelusz za sto tysięcy"

Cele:

-przeczytanie tekstu pt. "Kapelusz za sto tysięcy" ze zrozumieniem

-umiejętność wyodrębnienia elementów świata przedstawionego w tekście

Przed nami kolejna historia do poznania, a jest nią fragment powieści "Kapelusz za sto tysięcy". Zadaniem na dziś jest zapoznanie się z tekstem i odnalezienie w nim kolejnych elementów świata przedstawionego, czyli postaci, miejsca, czasu akcji , no i oczywiście każdy z Was powinien znać wydarzenia. Proszę, abyście w tym celu wykonali zad.1,4,8 pod tekstem. Pozdrawiam

 

25.05.2020r.

Temat: Piszemy sprawozdanie.

Po wielu zadanich, które zawierały elementy przydatne do napisania sprawozdania, przyszedł czas na napisanie sprawozdania. Chciałabym, żebyście napisali takie sprawozdanie na temat  wydarzenia np. ostatniej wycieczki klasowej, uroczystości rodzinnej, wycieczki z rodziną (nic się nie stanie, jeśli będą to wypracowania zawierajace elementy wymyślone przez Was:) Pomocą w jego pisaniu będą rady dla piszących sprawozdanie, które znajdują się pod zadaniami do tekstu Przez świat na rowerach w dwa lata . Prace napiszcie ma czwartek. Pamiętajcie o tytule. W razie pytań piszcie. Pozdrawiam

 

22.05.2020r.

Temat: Cwiczenia przygotowujące do napisania sprawozdania.

Pracujemy jeszcze z zadaniami do tekstu "Przez świat na rowerach w dwa lata", co przygotować ma Was do napisania sprawozdania:) Już wkrótce. Dziś wykonajcie już ostatmie zadania do tekstu , czyli zad 6,7,8,9. Pozdrawiam

 

 

21.05.2020r.

Temat: M. Nitkiewicz, P. Opaska "Przez świat na rowerach w dwa lata"- sprawozdanie.

Pracujemy dziś nadal z tekstem "Przez świat na rowerach w dwa lata". Wykonajcie najpierw zadanie 2., w którym należy wypisać z mapy państwa, przez które podróżowali bohaterowie. Pamiętajcie o pisowni nazwy krajów wielką literą.

W zadaniu 3. rozstrzygnijcie, kto opowiada o tych wszystkich wydarzeniech i w której osobie?

Ostatnie zadanie 5. polegać będzie na tym, że napiszecie plan wydarzeń z przebiegu święta wielbłądów w Dżajsalmer. Nie możecie tu używać czasowników w formie osobowej, co znaczy , że zamiast pisać np. 'pojechali' użyjemy 'wyjazd'. Po prostu w punkatch NIE MOŻE pojawić się czasownik, który ma liczbę, osobę i czas.

Pozdrawiam

 

 

 

 

20.05.2020r.

Temat: M. Nitkiewicz, P. Opaska "Przez świat na rowerach w dwa lata"-sprawozdanie. 

Cele:

  • poznanie tekstu sprawozdania z podróży "Przez świat na rowerach w dwa lata"
  • odpowiedzi na pytania do tekstu

Przez kolejne dni pracować będziemy z tekstem pt. "Przez świat na rowerach w dwa lata" M. Nitkiewicz i P. Opaski. Dzisiaj chciałabym, żebyście zapoznali się z tekstem i odpowiedzieli na pytania do niego z zadania 1.

Pozdrawiam

 

 

18.05.2020r.

Temat: "W osiemdziesiąt dni dookoła świata" J. Verne /dziennik

Cele:

  • przypomnienie czym jest dziennik
  • tworzenie kartek z dziennika na podstwie poznanego tekstu

Z pewnością pamiętacie "Dynastię Miziołków" J. Olech? Nie chodzi mi tutaj, abyście przytaczali konkretne historie z lektury, ale o formę, gatunek literacki jakim jest. Mówiliśmy, żę to dziennik. Miziołek zapisywał tam, co go spotkało danego dnia, oznaczał te dni datami. To właśnie dziennik- zapiski z dnia, bardzo osobiste, pisane w pierwszej osobie. Waszym zadaniem na dziś jest wcielenie się w postać Obieżyświata i zapisanie dwóch kartek, a więc wydarzeń z dwóch dni z podróży dookoła świata. Oczywiście wydarzenia muszą pochodzić z  tekstu " W osiemdziesiąt dni dookoła świata", nie mogą być wymyślone. Jest to zadanie 5 pod tekstem. Kartki z dziennika prześlijcie mi na maila do jutra. Pozdrawiam

 

 

 

15.05.2020r.

Temat: "W osiemdziesiąt dni dookoła świata" J. Verne - postać epizodyczna.

Cele;

-poznanie terminu 'postać epizodyczna'

-wskazywanie postaci epizodycznej w tekście J. Verne

Dziś poznacie nowy termin jakim jest 'postać epizodyczna'. Znacie już takie pojęcie jak np. bohater główny czy drugoplanowy, ale istnieje jeszcze postać epizodyczna. Od słowa 'epizod', czyli jakieś wydarzenie , które wydarzyło się tylko raz i nie ma większego znaczenia. Również postać epizodyczna pojawia się w tekście tylko raz i nie jest stałym i powtarzalnym bohaterem danej historii.

W zadaniu 3. macie rysunki kilku bohaterów poznanej przez Was opowieści, wskaż te postacie, które Twoim zdaniem są epizodyczne i dlaczego?

Taka mała zagadka:) Mam nadzieję, że łatwa.

Pozdrawiam

 

14.05.2020r.

Temat: Postawić wszystko na jedną kartę. J. Verne " W osiemdziesiąt dni dookoła świata" 

Cele:

  • poznanie fragmentu tekstu J. Verne " W osiemdziesiąt dni dookoła świata"
  • czyatnie ze zrozumieniem potwierdzone odpowiedziami na pytania do tekstu

Dziś czytamy fragment tekstu J. Verne " W osiemdziesiąt dni dookoła świata". Tekst popularny, gdyż na jego podstawie powstawały filmy, a nawet animowany (polecam). Po zapoznaniu się z tekstem wykonaj jedynie zad. 1 , które sprawdzi, czy czytałeś/-aś uważnie. Zadania prześlij mi na maila. Pozdrawiam

 

13.05.2020r.

 

Temat: Leokadia i natchnienie. Joanna Kulmowa "Wio Leokadio".

Cele:

-umiejętność określania elementów świata przedstawionego

-rozpoznawanie cech postaci fantastycznej

-przypomnienie czym są wyrazy bliskoznaczne, przenośnia i porównanie

Nadal pracujemy z tekstem J. Kulmowej. Proszę, abyście wykonali zadania 2,4,7,8,9. Niedawno wyszukiwaliście przenośni i porównań, więc nie powinniście mieć problemów z ich odnalezieniem w tekście. Pojawia się tutaj termin WYRAZ BLISKOZNACZNY, już go używaliśmy, ale chciałabym, żeby nie było wątpliwości, najprościej mówiąc wyraz bliskoznaczny to wyraz o podobnym lub takim samym znaczeniu np. mamy wyraz 'ziemniak' i chcemy do niego znaleźć wyraz bliskoznaczny , abędą nim 'pyra, kartofel'. Jeśli nie macie pomysłu na wyraz bliskoznaczny, istnieje coś takiego jak "Słownik wyrazów bliskoznacznych" inaczej "Słownik synonimów" i tam można sprawdzić jakie wyrazy są bliskoznaczne do tego, którego szukamy.

Pozdrawiam

 

 

11.05.2020r.

Temat: Leokadia i natchnienie- "Wio, Leokadio" Joanna Kulmowa

Cele:

-poznanie tekstu Joanny Kulmowej

-umiejętność odpowiedzi na pytania do przeczytanego tekstu

Rozpoczynamy pracę z tekstem Joanny Kulmowej "Wio, Leokadio". Dziś skupimy się na jego odczytaniu i zrozumieniu. W tym celu odnajdź ten tekst w podręczniku do literatury i odpowiedz na pytania z nim związane w zad. 1 pod tekstem . Odpowiedzi przyślij na mojego maila. Pozdrawiam

 

 

6.05.2020r.

Temat: Piszemy opis krajobrazu.

Po licznych ćwiczeniach jakie wykonaliście w związku z opisem krajobrazu, przyszedł czas, abyście taki opis stworzyli w formie wypracowania. Będziecie działać wg planu, który znajduje się pod "Uroczyskiem", ale który ja nieco opiszę, żebyście nie mieli wątpliwości.

 

  •  We wstępie określ typ krajobrazu. (tutaj należy zacząć od tego, czy jest to typ górski, nadmorski, wyżynny, nizinny czy  pojezierze)Czyli np. tworzysz takie zdanie: Opisywać będę krajobraz górski. We wstępie wspomnij też o porze roku i pogodzie.

 

    • W rozwinięciu opisz wygląd poszczególnych elementów pejzażu.( tutaj po kolei będziecie opisywać to, co widzicie, używając takich wyrażeń jak : na pierwszym planie, obok, powyżej, na drugim planie, wszystkie te wyrażenia masz w zad. 8)
    • Rozpocznij od tego, co znajduje się na pierwszym planie, i stopniowo opisuj coraz bardziej oddalone fragmenty krajobrazu.
    • Podkreśl przestrzenność opisu, używając wyrazów określających położenie różnych elementów krajobrazu, np. blisko, nieco dalej, na prawo, na lewo, tuż obok, w górze.
    • Uwzględnij informacje na temat pory roku, dnia, pogody.
    • Zastosuj epitety, porównania i przenośnie.
    • Użyj różnorodnych czasowników, np. widać, można dostrzec, znajduje się. (nie używaj ciągle słowa "jest" albo "widać", bo to błąd.
    • W zakończeniu przedstaw, co sądzisz o opisywanym miejscu, np. urzeka, zachwyca, nuży monotonią.
  • Nadaj twojemu opisowi krajobrazu tytuł.

 

UWAGA! Jest to wypracowanie, więc używaj akapitów na wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Ma to być wypracowanie, dlatego musi mieć spójną budowę, absolutnie nie można pisać tu niczego w punktach. Za zadanie macie opisać krajobraz na ilustracji w zad. 10.

Pracę napiszcie na poniedziałek i wyślijcie ją do mnie mailem. Praca będzie oceniona.

 

Powodzenia, w razie pytań, piszcie na maila lub dziennik. Pozdrawiam

 

4.05.2020r.

Temat: Związki wyrazowe stosowane w opisie krajobrazu.

Dziś kontynuujemy pracę przygotowującą Was do napisania opisu krajobrazu. Kolejnymi elementami opisu jest np. używanie przymiotników nazywających kolory, ale także nazwy pory roku, dnia i pogody. W celu przećwiczenia tych wyrażeń wykonajcie zadania 5 i 6 pod "Uroczyskiem".

Pozdrawiam

 

30.04.2020r.

Temat: Środki stylistyczne pomocne w opisie krajobrazu.

Wciąż pracujemy z teksetm "Uroczysko". Chciałam dziś zaznaczyć ważność środków stylistycznych, które wzbogacą Wasze wypracowanie. Są nimi epitety (wyraz określający rzeczownik np. zielone jabłko), porównania posługujące się słowami jak, jakby, jakoby itp. np. zielony jak trawa oraz przenośnia, która ma za zadanie w sposób niedosłowny nazwania czegoś np. zamiast słowa 'chmura' napiszemy 'białe kule waty na niebie'.

Poćwiczcie odszukiwanie tych środków stylistycznych na tekście "Uroczysko", wykonując zadanie 4a,b,c,d,e.

Pozdrawiam

 

29.04.2020r.

Temat: Pejzaże słowem malowane. Opis krajobrazu.

Moi Drodzy, dziś kontynuujemy pracę z tekstem "Uroczysko". Na jego podstawie wykonaj zad 3. Wyobraź sobie, że stoisz na wyspie i przez telefon opisujesz koledze widok na kolegiatę. Opowiedz po kolei, co widzisz najbliżej, nieco dalej i całkiem w oddali.

Jest to zadanie przygotowujące Was do napisania wypracowania, gdzie ta umiejętność będzie niezbędna. Macie za zadanie, być może po ponownym przeczytaniu "Uroczyska", wyobrazić sobie, że tam jesteście, a przed Wami jest widok na kolegiatę. Zawsze opisywać będziecie krajobraz zaczynając od pierwszego planu , czyli tego co widzicie najbliżej siebie, najwyraźniej, a potem drugi plan i co w oddali.

Prześlijcie mi to zadanie jak tylko je wykonacie, pozdrawiam.

 

27.04.2020r.

Temat: Pejzaże słowem malowane. Opis krajobrazu.

Cel:

-zaponanie się z tekstem Z. Nienackiego "Uroczysko"

-nazywanie typów krajobrazu i umiejętność ich odszukania w tekście

Przez kilka kolejnych lekcji będziemy się zajmować tekstem Z. Nienackiego pt. "Uroczysko", który znajduje się w waszym podręczniku do literatury. Na jutro  wykonaj następujące zadania:

  1. Przeczytaj tekst "Uroczysko".
  2. Wykonaj zadanie 1., w którym określisz typy krajobrazów na przedstawionych ilustracjach oraz napisz w jakiej kolejności te typy występują w "Uroczysku".        Czekam do wieczora na wasze odpowiedzi. Pozdrawiam

 

24.04.2020r.

Temat:Malować świat w barwnej postaci- Cz. Miłosz "Wyprawa do lasu" 

Cele:

-uczeń czyta tekst ze zrozumieniem

-dokonuje przekładu intersemiotycznego/tekst-obraz

Twoim zadaniem na dziś jest przeczytanie wiersza Czesława Miłosza "Wyprawa do lasu" w podręczniku do literatury/ odnajdź go w spisie treści. Podczas jego czytania zastanów się, jaki obraz tworzy ten wiersz. Przeczytaj tekst kilkakrotnie, podziel go sobie na kilka części. Namaluj lub narysuj obraz, który będzie tym wierszem, ale w postaci graficznej. Uruchom swoją wyobraźnię, pomyśl, jaki obraz musiał mieć przed sobą autor podczas tworzenia tego wiersza. Oczywiście zrób zdjęcie i prześlij na mojego maila. Pozdrawiam

 

23.04.2020r.

Temat: Czasem utopce bywają w kropce. "Saga rodu Klaptunów" Maciej Wojtyszko.

Cele:

-zapoznanie się z treścią tekstu pt. "Saga rodu Klaptunów"

-rozpoznanie w tekście narratora, bohaterów, miejsca akcji

-określenie roli poezji w życiu Klaptunów

Zapoznaj się z tekstem pt. "Saga rodu Klaptunów" w podręczniku do literatury. Kto jest tutaj narratorem? Wymień bohaterów opowiadania oraz miejsce akcji.

Mowa tu o poezji, jaką rolę spełniła w życiu Klaptunów?

Pozdrawiam

 

 

22.04.2020r.

Temat: Liczebniki główne i porządkowe.

Chciałabym żebyście utrwalili sobie wiedzę na temat liczebników i dziś w tym celu proponuję zadania na epodręczniki.pl, które to Wam tam przesłałam. Musicie się zalogować, a każdy z Was  hasło i nazwę użytkownika powinien dostać od wychowawcy, i wykonać zadania 1, 2 i 3 oraz mi je oddać, udostępnić. Jeśli ktoś z Was miałby problem z logowaniem, podaję link do tej strony

https://epodreczniki.pl/a/pierwsza-druga-a-trzeciej/Dva7Quubp

W razie problemów piszcie, pozdrawiam.

 

 

20.04.2020r.

Temat: Odmiana liczebników- ćwiczenia.

Z wykonanych przez Was zadań wynika, że potraficie odróżnić liczebnik główny od porządkowego, znacie pytania na jekie one odpowiadają. Jedynym, wspólnym dla Was błędem jest traktowanie takich rzeczowników jak 'dziewiątka, dwunastka'  jako liczebnika.

Dziś zajmiemy się określaniem formy gramatycznej liczebników i rzeczowników.

Ponieważ liczebnik odmienia się jak przymiotnik, który też przeważnie stoi w towarzystwie rzeczownika, nie powinno być to dls Was problemem.

Liczebnik będzie miał taki sam przypadek jak rzeczownik obok, co znaczy, że jeśli określisz przypadek rzeczownika, wiesz już w jakim przypadku jest liczebnik np. cztery kaczuszki- rzeczownik kaczuszki (kto?co?) Mianownik l.mn. , więc przypadek liczebnika 'cztery' to też Mianownik.

Pamiętajcie, że macie do wyboru 7 przypadków:

M. kto?co?

D. kogo?czego?

C. komu?czemu?

B. kogo?co?

N. z kim? z czym?

Ms. o kim? o czym?

w. o! (np. mój kolego!)

Jeśli chodzi o rodzaje, to może tu być różnie, o ile rzeczownik ma 3 rodzaje:

męski, żeński, nijaki /i zawsze przed określaniem rodzaju rzeczownika  należy sprowadzić go do Mianownika l.poj.

Liczebniki mają w l.poj. rodzaje: męski, żeński, nijaki, ale już w l.mn. męskoosobowy i niemęskoosobowy np. 'dwaj bracia': 'dwaj' to Mianownik, r.męskoosobowy;  'bracia' Mianownik, r. męski. Widzimy, że te wyrazy mają taki sam przypadek, ale różne rodzaje.

 

Wykonajcie zad.2 w zeszycie ćwiczeń na str.25. Tam macie określić tylko przypadek i rodzaj rzeczowników. Prześlijcie odpowiedzi. Pozdrawiam.

 

 

17.04.2020r.

Temat: Liczebniki główne i porządkowe.

Celem dziesiejszej lekcji będzie to, abyście potrafili odróżnić liczebnik porządkowy od liczebnika głównego.

Jak wczoraj wspomniałam liczebnik główny odpowiada na pytania ile?ilu?, natomiast liczebnik porządkowy który? który z kolei?

Aby nauczyć się rozróżniać te dwa typy liczebników, wykonajcie zadanie 4. ze str. 87, gdzie musicie wpisać brakujące liczebniki do zdań, ale zanim to zrobicie , należy wykonać tabelkę z podziałem liczebników na te dwa rodzaje. Przy każdym liczebniku pomyślcie na jakie pytanie odpowiada.

Następnie wykonajcie zadanie 5. ze str. 88, gdzie już podział liczebników został dokonany, ale to wy musicie te formy liczebników wpisać do zdań.

Zróbcie zdjęcia i prześlijcie. Sorawdzę jak poradziliście sobie z zadaniami.

Pozdrawiam

 

 

 

16.04.2020r.

Temat: „Ile to było? Kiedy się działo? Porządkuj liczby i rób to śmiało!” Liczebniki główne i porządkowe

Liczebnik to kolejna część mowy (dla niektórych niestety) odmienna, ale ułatwieniem dla Was jest tutaj to, że najczęściej odmienia się jak przymiotnik, bo też najczęściej określa rzeczownik np. w wyrażeniech typu : pięć cukierków, piąty dzień itp.Zapamiętajcie, że odmienia się przez przypadki i rodzaje (w l.p. męski, żeński, nijaki a w l.mn. męskoosobowy i niemęskoosobowy).

Liczebnik GŁÓWNY ma za zadanie informować nas ile czego jest, a PORZĄDKOWY o tym, który ktoś, coś jest.

Wykonajcie zadanie 1. na stronie 82 i wypiszcie wszystkie liczebniki wraz z rzeczownikiem' kaczka' np. trzy kaczuszki itd.

Nastepnie spróbujcie zrobić zad. 2 i 3.

Pozdrawiam, w razie pytań piszcie.

 

 

 

 

15.04.2020r.

Temat: Sylaba i dzielenie wyrazów.

Cele:

-uczeń zna pojęcie sylaby

-potrafi dzielić wyraz na sylaby

 

Na poprzednich zajęciach dzieliliście wyrazy na litery i głoski. Trochę większą cząstką wyrazu niż głoska, jest sylaba. Sylaba to ta część wyrazu, którą wypowiadamy na jednym wydechu. Każda sylaba posiada jako swoje centrum samogłoskę. Nie ma takiej sylaby, która mogłaby być bez samogłoski.

Na stronach 21 i 22 w podręczniku do gramatyki znajdują się ramki: Przypomnij sobie i zapamiętaj. Odczytaj wiadomości z nich, abyś wiedział/-a jak możemy dzielić wyrazy na sylaby.

Następnie wykonaj ćwiczenia na stronie 8 z zeszytu ćwiczeń - Sylaba i dzielenie wyrazów.

Zrób zdjęcie i prześlij do mnie.

Pozdrawiam po świętach:)

 

8.04.2020r.

Temat: 7 cudów świata - gromadzenie wiadomości na podstawie dostępnych źródeł informacji.

https://epodreczniki.pl/a/siedem-cudow-swiata/DPNnIHRSQ

Na podstawie wczorajszego linku odpowiedz  na pytania 0d 2.1-2.6 na podstawie tabeli oraz źródeł internetowych bądź innych.

Ponadto, ponieważ będziecie mieć chwilę oddechu od naszej internetowej szkoły, chcę Wam życzyć zdrowych i pogodnych Świąt, pomimo panujących warunków:

 

 

6.04.2020r.

Temat: 7 cudów świata- czytanie ze zrozumieniem/interpretacja tabeli.

https://epodreczniki.pl/a/siedem-cudow-swiata/DPNnIHRSQ

Powyżej wkleiłam link, Waszym zadaniem na dziś jest zad.1, gdzie należy odczytać dane na temat 7 cudów świata (czyli miejsca uznane przez ludzi za cudowne z różnych przyczyn). W zeszycie zapiszcie temat lekcji , a pod nim do każdej budowli i miejsca dopiszcie nazwę regionu, części świata, w której dana budowla się znajduje.

Jeśli to zrobicie, wykonajcie zad. 3, czyli podpiszcie obrazki odpowiednimi  nazwami.

Prześlijcie mi jedynie zadanie z zeszytu. Pozdrawiam

 

 

 

3.04.2020r.

Temat: Spółgłoski twarde i miękkie.

Cele:

-poznanie zjawiska jakim jest zmiękczanie głosek za pomocą 'i' np. 'si, ci' itp. lub znaku diakrytycznego np 'ń, ź, ś' itp. w języku polskim

-wykonywanie proztych zadań wykorzystujących wiedzę o zmiękczeniach głosek

Moi Drodzy, ponieważ temat ten jest w podstawie programowej, ale może niestety przysparzać nieco wątpliwości, potraktuję go w sposób najprostszy z możliwych. Musicie wiedzieć, że w języku polskim, co już zapewne sami zauważyliście, pojawia się takie zjawisko jak zmiękczenie głosek np w wyrazach: cisza, koń, słoń, kości.

Jak też widzicie czasem zmiękczamy głoski za pomocą głoski 'i', a czasem za pomocą znaku diakrytycznego nad głoską ' np. ń, ć, ź.

Samogłoska 'i' jednak nie zawsze służy nam do zmiękczania, czasem jest tylko samodzielną samogłoską np. w wyrazie kino, gdzie niczego nam nie zmiękcza;)

Do zaobserwowania tego zjawiska wykonajcie zad. 3, 9 i 10 na stronach 12 i 14 w podręczniku do gramatyki. Zróbcie zdjęcie telefonem i prześlijcie na mojego  maila.

Oczywiście czekam też na Wasze prezentacje z mitów

Miłego weekendu, pozdrawiam

 

 

2.04.2020r,

Temat: Spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne.

Cele:

-umiejętność rozróżniania głosek dźwięcznych od bezdźwięcznych

Wskazówki: Dlaczego mówimy o SPÓŁGŁOSKACH DŹWIĘCZNYCH I BEZDŹWIĘCZNYCH, ponieważ wszystkie samogłoski są dźwięczne, a spółgłoski nie. Kiedy wymawiając samogłoski przyłożysz palce do krtani, poczujesz drżenie. Nie dzieje się tak zawsze w przypadku spółgłosek. Przy niektórych krtań drży, a przy innych nie i one są bezdźwięczne.

W podręczniku do gramatyki na stronie 16 znajduje się ZAPAMIĘTAJ, gdzie spółgłoski zostały podzielone na dźwięczne i ich bezdźwięczne odpowiedniki. Przyjrzyj się tej tabeli.

Wykonaj w zeszycie zadania 4, 5 i 6 ze strony 17, aby lepiej zrozumieć temat.

Powodzenia

 

 

1.04.2020r.

Temat: Głoska a litera.

Cel:

-przypomnienie czym jest głoska

-umiejętność rozróżniania spółgłosek od samogłosek

-odróżnianie litery od głoski

Wskazówki: Prosto mówiąc uczyliśmy się o literach, że je piszemy , a o głoskach, że je słyszymy i mówimy. Litery są po to, abyśmy mogli zapisywać dźwięki mowy ludzkiej i inne odgłosy. Pamiętacie też, że głoski dzielą się na samogłoski i spółgłoski.

Jeżeli polecenie brzmi:

-podziel wyraz na litery to bedzie to wyglądało np. tak: s-z-y-s-z-k-a

-podziel ten sam wyraz na głoski : sz-y-sz-k-a / tu widzimy podział na dźwięki/

Bardziej szczegółowo opisane  jest to w podręczniku do gramatyki w 'przypomnij sobie' na str. 8 i 9.

W celu przećwiczenia tematu wejdź na link i zrób zadania online od 1 do 10.

W razie pytań pisz na maila lub dziennik.

https://epodreczniki.pl/a/wsrod-liter-glosek-i-sylab/D1FvQpzb7

Pozdrawiam;)

 

30.03.2020r.

Temat: Litera i alfabet.

Cele:

-odświeżenie wiadomości o alfabecie i literze

-umiejętność porządkowania wyrazów wg alfabetu

Wskazówki: Zapisz temat lekcji do zeszytu. Otwórz podręcznik do gramatyki na stronach 8 i 9. Przeczytaj w 'przypomij sobie', co to jest litera i alfabet. Wykonaj zad. 1 w zeszycie.  Zrób zdjęcie swoim telefonem i wyslij mi je na maila kamia.wiacek@kliniska.edu.pl , zobaczymy czy pamiętacie alfabet.

Powodzenia:)

 

26.03.2020r.

Temat: Przyimek i wyrażenie przyimkowe.

Cele:

-uczeń wie czym są przyimek i wyrażenie przyimkowe

-uczeń rozpoznaje w zdaniu przyimek

-umie utworzyć wyrażenie przyimkowe

Wskazówki:

Zapisz w zeszycie temat lekcji. Zapoznaj się z pojęciem przyimka w linku i na str.69 w podręczniku do gramatyki.

Zapisz notatkę czym jest przyimek do zeszytu.

Podpowiem w prosty sposób, że przyimek jest nieodmienną częścią mowy (znasz już przymiotnik rzeczownik, czasownik i przysłówek). Przyimek jest nieodmienny, więc się nie odmienia ani przez liczby, ani osoby, ani przypadki itp.

Przyimki określają położenie czegoś w przestrzeni np. na, pod, w, zza itp. oraz umiejscawiają coś w czasie np. po (dwunastej), na (później) itp.

Zrób tyle zadań, ile będziesz potrzebował do zrozumienia czym jest przyimek na tym linku, a ćw.2 zrób w zeszycie:

https://epodreczniki.pl/a/bez-przyimka-ani-rusz/DNRhSSVkH

 

 

25.03.2020r.

Temat: Urzekające rzęsy żabki Bożenki, czyli o rz i ż.

Cele:

-Przypomnienie zasad pisowni wyrazów z rz i ż

-Utrwalenie pisowni wyrazów z rz i ż poprzez ćwiczenia

 

Zapisz w zeszycie podany temat lekcji. Wykonaj z podanego linku https://epodreczniki.pl/a/urzekajace-rzesy-zaby-bozenki-czyli-o-rz-i-z/DOGOnnwLE zadania od 1 do 6. Zadanie 2. zrób w zeszycie, resztę na komputerze.

 

Pozdrawiam

 

Data dodania: 2020-03-23 18:50:40
Data edycji: 2020-06-24 22:39:35
Ilość wyświetleń: 4511

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej