Ćwiczenia słuchu fonemowego - różnicowanie głosek z-s, ż (rz) - sz
1. Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne z Profesorem X.
Oto laboratorium szalonego naukowca - pana Ksawerego, zwanego Profesorem X.
Tutaj przeprowadzane są tajemnicze eksperymenty i dokonują s/ę wiekopomne odkrycia!
- W klatce przy drzwiach biegają małe, białe myszki (tańczymy językiem po podniebieniu).
- Tuż obok nich biegają chomiki (czeszemy zębami dolną wargę), które są całe różowe i jedzą tylko dziwne, różowe serduszka. To pewnie z powodu tych serduszek ciągle chcą się całować (robimy buźki, cmokamy),
- Na włączonym palniku wrze zawartość kociołka (na przemian wciągamy policzki i wypychamy je powietrzem - robimy batoniki).
- W fiolkach na stole znajdują się kolorowe mikstury, Jedne gwiżdzą (gwiżdemy), inne się pienią (długo wymawiamy: ffffffff), a jeszcze z innych ulatują bańki mydlane, które pękają tuż pod sufitem (kląskamy).
- Z pojemnika stojącego obok fiolek wydostaje się fioletowy dym (dmuchamy).
- Na biurku wśród papierów z dziwnymi równaniami leżą tęczowe dropsy. Spróbujmy jednego z nich (mlaskamy).
- Okazuje się. że to dropsy-humorobsy, po których co chwilę zmienia się nasz humor (na zmianę robimy smutną minę i uśmiechamy się).
- Zmęczyłeś się? Musisz więc szybko połknąć odtrutkę! (układamy język w kształt łopatki, potem chowamy go do buzi, mlaskamy).
- Zaglądaj tu częściej - powiedział Profesor X - Będę miał na kim robić eksperymenty.
2. Różnicowanie głosek z-s w nagłosie
Wpisz właściwą literę pod obrazkiem.
3. Różnicowanie głosek ż (rz) - sz w nagłosie.
Wstaw właściwą literę pod obrazkiem.
4. Ćwiczenia czytelnicze.
Proszę przeczytaj tekst - pamiętaj o właściwym ułożeniu języka przy wymowie głoski s.
Opowiedz co widzisz na obrazku.
5. Ćwiczenia motoryki
Pokoloruj rysunek według własnego pomysłu.
Proszę przeczytaj tekst - pamiętaj o właściwym ułożeniu języka przy wymowie głoski sz.
Opowiedz co widzisz na obrazku.
Pokoloruj rysunek według własnego pomysłu.