Innowacyjny sposób wykorzystania projektu edukacyjnego na lekcji historii
19 marca 2025 r. Anastazja z klasy 5b przeprowadziła innowacyjną lekcję historii na podstawie opracowanego drzewa genealogicznego swojej rodziny, zebranych dokumentów, zdjęć i wspomnień przodków na konkurs genealogiczny „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”. Konkurs organizują Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Uczennica przeszukała „zakurzone” domowe szuflady, strychy, zasoby Internetu, „odkryła” domowe skarby, pamiątki, zdjęcia, archiwalne dokumenty, rozmawiała z członkami rodziny i złożyła wszystko, w jedną opowieść. Losy jej prapradziadków, pradziadków i dziadków zostały opowiedziane na tle historii Polski i świata. Usłyszeliśmy jak wielkie wydarzenia historyczne czyli rozbiory, wojny, migracje, zmiany graniczne, represje czy PRL wpłynęły na losy naszych przodków. Dowiedzieliśmy się o emigracji jej rodziny do Estonii i obejrzeliśmy ich na najstarszej fotografii ze zbiorów rodzinnych. Ciekawa dla uczniów okazała się opowieść o babci, która w swoich wspomnieniach opisywała szkołę wiejską z lat czterdziestych XX wieku, jakże inną od naszej. Nauczyciel w trakcie lekcji wyjaśniał kontekst historyczny niektórych perypetii rodzinnych.
Na koniec odbyła się dyskusja na temat tego, jak wielkie wydarzenia historyczne (rozbiory, wojny, migracje, PRL) wpływały na losy przodków uczniów. Uczniowie zwrócili uwagę na wpływ historii na losy poszczególnych ludzi, często bardzo nam bliskich.
Projekt Anastazji został wysłany na konkurs genealogiczny „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”. Z niecierpliwością czekamy na wyniki.
Beata Korczak