Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Reset
Reset
Godło

Mass media.

Temat: Mass media i opinia publiczna.

Świat mediów nieprzerwanie rozrasta się i wkracza w coraz intymniejsze sfery naszego życia. Niezwykle istotnym jest poznanie czym są mass media i umiejętnie podzielić je na te spełniające główną rolę do jakiej zostały one powołane - czyli rolę informacyjną, oraz na wszystkie pozostałe funkcje, które sprawiają, że dzisiejszy świat mediów wpływa praktycznie na każdą dziedzinę naszego życia. Poznając te funkcje, możemy w łatwy sposób wyrobić sobie określone opinie i światopogląd na ogromną masę informacji jaka jest nam przekazywana każdego dnia przez najróżniejsze środki medialnego przekazu.

  

 

  1. Mass media zwane są inaczej środkami masowego przekazu lub środkami masowej komunikacji. Mass media to instytucje, których podstawową funkcją jest przekazywanie różnych treści masowemu odbiorcy.
  2. Jakie rodzaje mass mediów wyróżniamy?
  3. a)     Radio
  4. b)    Telewizja
  5. c)     Filmy
  6. d)    Książki
  7. e)     Prasa
  8. f)      Płyty CD, DVD
  9. g)     Kasety
  10. h)    Internet
  11. i)      Instytucje zajmujące się rozpowszechnianiem informacji tj. agencje prasowe, wydawnictwa, ośrodki radiowe i telewizyjne
  12. Podział mediów ze względu na przepływ informacji
  13. a)     Media tradycyjne – komunikowanie społeczeństwa odbywa się w jednym kierunku od nadawcy do odbiorcy (film, książka, radio, telewizja)
  14. b)    Media interaktywne – możliwy jest przepływ informacji w przeciwnym kierunku (Internet, telewizja cyfrowa, smart TV)

 

  1.  Podział mediów ze względu na dowolność interpretacji przekazu przez odbiorcę
  2. a)     Media gorące radio, prasa (przekazują jednoznaczne informacje, narzucają ich interpretację
  3. b)    Media zimne telewizja, Internet (przekazują wielokanałowy przekaz i tym samym pozostawiają dowolność interpretacji odbieranych informacji.)
  4. Podział mediów ze względu na tempo dostarczania informacji
  5. a)     Media wolnego kroku (np. prasa, książka)
  6. b)    Media szybkiego kroku (np. radio, telewizja)

Silniejszym oddziaływaniem charakteryzują się media wolnego kroku ze względu na możliwość spokojnego ich odbioru i wielokrotności do nich powracania. Internet zalicza się do mediów kroku mieszanego.

  1.  Funkcje spełniane przez środki masowego przekazu
  2. a) Funkcja informacyjna – podstawowa i najstarsza funkcja mediów, polegająca na dostarczaniu informacji (współcześnie najważniejszą rolę w przekazywaniu informacji odgrywają media elektroniczne tj. Internet i telewizja. (Onet.pl, Wp.pl, TVN24.pl, TVN24, Polsat News, TVP Info). Informacje przekazywane przez media nie są obojętne dla ich odbiorców. Mogą być pozytywne lub negatywne.  
  3. b) Funkcja opiniotwórcza – media mają ogromny wpływ na kształtowanie poglądów społeczeństwa poprzez sposób przekazywania informacji, ich dobór oraz komentarze. (Sposób wyeksponowania (tytuł, wielkość czcionki, miejsce) – wpływa na wagę związanego z przekazywaną informacją problemu. W skrajnych przypadkach media mogą stać się narzędziem propagandy. Kraje totalitarne (Białoruś, Wenezuela, Korea Płn., Iran)
  4. c) Funkcja kontrolna – media są jedną z instytucji kontroli społecznej, przekazując informacje o życiu jednostek zajmujących ważne stanowiska w państwie, pozwalają społeczeństwu je oceniać.
  5. d)    Rekreacyjna i edukacyjna – polega na dostarczaniu społeczeństwu rozrywki i przekazywaniu treści edukacyjnych (głównie media publiczne)
  6. e)     Funkcja kulturotwórcza - koncerty, teatr telewizji, programy edukacyjne.
  7. f)      Media jako czwarta władza – media ze względu na funkcję opiniotwórcze i kontrolne, które pozwalają wywierać znaczny wpływ na wydarzenia polityczne, są często nazywane „czwartą władzą”. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby spełniały dwa podstawowe warunki, jakimi są pluralizm i niezależność. W przeciwny razie pojawia się groźba manipulacji opinią publiczną.
  8. PLURALIZM – zakłada, że oprócz mediów państwowych muszą istnieć media prywatne. Poza tym w mediach powinny być reprezentowane różne opcje światopoglądowe. Warunek NIEZALEŻNOŚCI jest bardzo trudny do zrealizowania, ponieważ media zwykle w mniejszym lub większym stopniu są uzależnione od władzy i reklamodawców.

 

  1. Życie publiczne.

Życie publiczne to ogół stosunków i relacji, jakie zachodzą pomiędzy obywatelami, organizacjami państwowymi oraz instytucjami. W życiu publicznym uczestniczy każdy człowiek.

  1. Życie publiczne to działania, które podejmują członkowie danego społeczeństwa. Strefa publiczna obejmuje: -politykę, -gospodarkę, - kulturę

Uczestnictwo w życiu publicznym oznacza wpływ jednostki na sytuację w państwie oraz możliwość działania w rozmaitych organizacjach. Sprawy te w wielu państwach (także i w Polsce) reguluje konstytucja. Zawiera ona zasady i reguły dotyczące swobodnego zrzeszania się ludzi i działania na rzecz kraju.

Przejawem uczestnictwa w życiu publicznym niewątpliwie jest możliwość głosowania, czyli tak zwane prawo wyborcze. Każdy obywatel (pełnoletni) posiada prawo zagłosowania, może iść do urny i wziąć udział w ogólnokrajowym wyborze członków rozmaitych instytucji.

  1. Opinia publiczna

-Opinia publiczna- suma odpowiedzi udzielanych w reprezentatywnych sondażach.
Definicja ta jest popierana przez większość badaczy. Pozwala przeprowadzić systematyczne i wymierne badania i odpowiada przyjętemu ideałowi demokracji indywidualistycznej, gdzie wszyscy obywatele mają swoje zdanie na każdy temat.
Czasem krytykowane jest nadmierne zaufanie do badań opinii publicznej, zdolność sondaży do operowania wystarczająco neutralnymi pytaniami. Wątpliwości dotyczą też tego, czy rzeczywiście obywatele mają ustalone opinie, które można porównywać wedle wymiernych kryteriów.

- badaniem opinii publicznej w Polsce zajmują się wyspecjalizowane instytucje:

  • CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej), TNS Polska, Ipsos, GfK Polonia, OBOP

-Funkcje sondaży:

-Dostarczanie informacji

-Oddziaływanie na polityków

-Oddziaływanie na społeczeństwo

 

 

 

  1. Zawód dziennikarz.
  2. a) Dziennikarz – osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu. Pierwotnie termin ten oznaczał osobę piszącą teksty w gazetach; wraz z rozwojem innych mediów, objął także osoby zajmujące się przygotowaniem tekstów w radiu, telewizji oraz Internecie. Zadaniem dziennikarzy jest przekazywanie rzetelnych i bezstronnych informacji oraz różnorodnych opinii, a także umożliwianie udziału w debacie publicznej (zob. etyka dziennikarska) Dziennikarze jako twórcy przekazu medialnego mogą mieć duży wpływ na opinie publiczną oraz polityków, ale sami też mogą ulegać ich wpływom. Polskich dziennikarzy zrzesza Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich.
  3. b) Etyka (z ἦθος ethos – "zwyczaj") – dział filozofii, zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, z których można wyprowadzać zasady moralne. Etyka bywa też nazywana filozofią moralną.

Etyka dziennikarska – rodzaj etyki stosowanej; utożsamiana z etyką profesjonalną, koncentruje się na praktycznych problemach związanych z zawodem dziennikarza.

Zawiera się w niej ogół norm i zasad określający zachowania i działania uważane za właściwe w pracy dziennikarza. Jej podstawowe założenia to: dążenie do prawdy, bezstronność i uczciwość, szacunek dla prywatności innych; niezależność od grup interesów, poszanowanie prawa oraz respektowanie dobrych obyczajów. Etyki profesjonalne według Encyclopediaa of Applied Ethics koncentrują się na dwóch obszarach refleksji etycznej: kodeksach etycznych oraz etyce dylematu.

 

  1. Reklama (z łac. reclamo, reclamare ‘odzew’; re 'w tył, znów, naprzeciw’ i clamo, clamare ‘wołać’) – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).

Według dyrektywy 2006/114/WE UE reklama oznacza przedstawienie w jakiejkolwiek formie w ramach działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub wykonywania wolnych zawodów w celu wspierania zbytu towarów lub usług, w tym nieruchomości, praw i zobowiązań.

 

 

  1. Kampanie społeczne

reklama mająca na celu wywołanie zmian społecznie pożądanych. W języku angielskim reklama społeczna określana jest jako social ad oraz (częściej) jako public service announcement, public service advertising lub public service ad (PSA).

Istnieją kontrowersje co do ścisłego określenia zakresu zainteresowań reklamy społecznej. Przykładowo trudno określić, czy należy do niej reklama artystyczna, która z jednej strony nie ma konkretnych celów, z drugiej może funkcjonować jako element animacji społeczno-kulturalnej, a ponadto jest formą promowania sztuki jako takiej. Ostatecznie jednak zwykle zostaje ona uznana za „społeczną”.

Natomiast nie każda reklama niekomercyjna jest społeczną – absolutnie za takową nie można uznać reklamy politycznej.

https://brief.pl/6_najbardziej_kreatywnych_kampanii_spolecznych_ze_swiata/

 

Data dodania: 2020-04-29 11:56:53
Data edycji: 2020-04-29 11:57:01
Ilość wyświetleń: 412

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej