Temat: Mass media i opinia publiczna.
Świat mediów nieprzerwanie rozrasta się i wkracza w coraz intymniejsze sfery naszego życia. Niezwykle istotnym jest poznanie czym są mass media i umiejętnie podzielić je na te spełniające główną rolę do jakiej zostały one powołane - czyli rolę informacyjną, oraz na wszystkie pozostałe funkcje, które sprawiają, że dzisiejszy świat mediów wpływa praktycznie na każdą dziedzinę naszego życia. Poznając te funkcje, możemy w łatwy sposób wyrobić sobie określone opinie i światopogląd na ogromną masę informacji jaka jest nam przekazywana każdego dnia przez najróżniejsze środki medialnego przekazu.
Silniejszym oddziaływaniem charakteryzują się media wolnego kroku ze względu na możliwość spokojnego ich odbioru i wielokrotności do nich powracania. Internet zalicza się do mediów kroku mieszanego.
Życie publiczne to ogół stosunków i relacji, jakie zachodzą pomiędzy obywatelami, organizacjami państwowymi oraz instytucjami. W życiu publicznym uczestniczy każdy człowiek.
Uczestnictwo w życiu publicznym oznacza wpływ jednostki na sytuację w państwie oraz możliwość działania w rozmaitych organizacjach. Sprawy te w wielu państwach (także i w Polsce) reguluje konstytucja. Zawiera ona zasady i reguły dotyczące swobodnego zrzeszania się ludzi i działania na rzecz kraju.
Przejawem uczestnictwa w życiu publicznym niewątpliwie jest możliwość głosowania, czyli tak zwane prawo wyborcze. Każdy obywatel (pełnoletni) posiada prawo zagłosowania, może iść do urny i wziąć udział w ogólnokrajowym wyborze członków rozmaitych instytucji.
-Opinia publiczna- suma odpowiedzi udzielanych w reprezentatywnych sondażach.
Definicja ta jest popierana przez większość badaczy. Pozwala przeprowadzić systematyczne i wymierne badania i odpowiada przyjętemu ideałowi demokracji indywidualistycznej, gdzie wszyscy obywatele mają swoje zdanie na każdy temat.
Czasem krytykowane jest nadmierne zaufanie do badań opinii publicznej, zdolność sondaży do operowania wystarczająco neutralnymi pytaniami. Wątpliwości dotyczą też tego, czy rzeczywiście obywatele mają ustalone opinie, które można porównywać wedle wymiernych kryteriów.
- badaniem opinii publicznej w Polsce zajmują się wyspecjalizowane instytucje:
-Funkcje sondaży:
-Dostarczanie informacji
-Oddziaływanie na polityków
-Oddziaływanie na społeczeństwo
Etyka dziennikarska – rodzaj etyki stosowanej; utożsamiana z etyką profesjonalną, koncentruje się na praktycznych problemach związanych z zawodem dziennikarza.
Zawiera się w niej ogół norm i zasad określający zachowania i działania uważane za właściwe w pracy dziennikarza. Jej podstawowe założenia to: dążenie do prawdy, bezstronność i uczciwość, szacunek dla prywatności innych; niezależność od grup interesów, poszanowanie prawa oraz respektowanie dobrych obyczajów. Etyki profesjonalne według Encyclopediaa of Applied Ethics koncentrują się na dwóch obszarach refleksji etycznej: kodeksach etycznych oraz etyce dylematu.
Według dyrektywy 2006/114/WE UE reklama oznacza przedstawienie w jakiejkolwiek formie w ramach działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub wykonywania wolnych zawodów w celu wspierania zbytu towarów lub usług, w tym nieruchomości, praw i zobowiązań.
– reklama mająca na celu wywołanie zmian społecznie pożądanych. W języku angielskim reklama społeczna określana jest jako social ad oraz (częściej) jako public service announcement, public service advertising lub public service ad (PSA).
Istnieją kontrowersje co do ścisłego określenia zakresu zainteresowań reklamy społecznej. Przykładowo trudno określić, czy należy do niej reklama artystyczna, która z jednej strony nie ma konkretnych celów, z drugiej może funkcjonować jako element animacji społeczno-kulturalnej, a ponadto jest formą promowania sztuki jako takiej. Ostatecznie jednak zwykle zostaje ona uznana za „społeczną”.
Natomiast nie każda reklama niekomercyjna jest społeczną – absolutnie za takową nie można uznać reklamy politycznej.
https://brief.pl/6_najbardziej_kreatywnych_kampanii_spolecznych_ze_swiata/
72-123 Kliniska Wielkie
Piastowska 11