Prawidłowa realizacja głoski "s"
Przypomnienie prawidłowej realizacji głoski [s]
Układ narządów artykulacyjnych: rozchylone usta, czubek języka przy dolnych siekaczach, zęby zbliżone do siebie. Często stosuję określenie „syczymy jak wąż”, cały czas dziecko kontroluje przed lustrem czy nie wysuwa języka między zęby. Ćwiczymy aż uda się to kilka razy. Jeżeli się udało możemy przejść do kolejnego etapu ćwiczeń.
Ćwiczenia artykulacyjne
W miarę możliwości prezentacja obrazów z wężem, gęsią, balonikiem.
Syczymy jak wąż ssssssss (przedłużamy głoskę), wymawiamy ksssssss (gęsi), a następnie psssssss (balonik). Jeżeli podczas zabawy język nadal „pojawia się” między zębami polecam ćwiczyć syczenie w każdej możliwej chwili (w samochodzie, podczas zabawy, etc.)
Jeżeli udaje się „utrzymać język za zębami” ćwiczymy w sylabach, wielokrotnie je powtarzając:
se, se, se, se....
so, so, so, so...
sa, sa, sa, sa...
su, su, su, su....
sy, sy, sy, sy....
Najpierw ćwiczymy powoli, dokładnie wymawiając sylaby, potem polecamy dziecku powtarzanie ich coraz szybciej, zwracając uwagę, by głoska "s" była realizowana prawidłowo.
Ćwiczymy kilka razy dziennie po kilka minut.