UkÅ‚ad narzÄ…dów artykulacyjnych: rozchylone usta, czubek jÄ™zyka przy dolnych siekaczach, zÄ™by zbliżone do siebie. CzÄ™sto stosujÄ™ okreÅ›lenie „syczymy jak wąż”, caÅ‚y czas dziecko kontroluje przed lustrem czy nie wysuwa jÄ™zyka miÄ™dzy zÄ™by. Ćwiczymy aż uda siÄ™ to kilka razy. Jeżeli siÄ™ udaÅ‚o możemy przejść do kolejnego etapu ćwiczeÅ„. Ćwiczenia artykulacyjne
W miarÄ™ możliwoÅ›ci prezentacja obrazów z wężem, gÄ™siÄ…, balonikiem.
Syczymy jak wąż ssssssss (przedÅ‚użamy gÅ‚oskÄ™), wymawiamy ksssssss (gÄ™si), a nastÄ™pnie psssssss (balonik). Jeżeli podczas zabawy jÄ™zyk nadal „pojawia siÄ™” miÄ™dzy zÄ™bami polecam ćwiczyć syczenie w każdej możliwej chwili (w samochodzie, podczas zabawy, etc.) Jeżeli udaje siÄ™ „utrzymać jÄ™zyk za zÄ™bami” ćwiczymy w sylabach, wielokrotnie je powtarzajÄ…c: se, se, se, se....
so, so, so, so...
sa, sa, sa, sa...
su, su, su, su....
sy, sy, sy, sy.... Najpierw ćwiczymy powoli, dokładnie wymawiając sylaby, potem polecamy dziecku powtarzanie ich coraz szybciej, zwracając uwagę, by głoska "s" była realizowana prawidłowo.