''Symboliczne klucze'' do szkoły - koniec zadań
Historia lubi się powtarzać…
Wśród wielu inicjatyw Samorządu Szkolnego w roku szkolnym 2024/2025 na szczególne wyróżnienie zasługuje wyjątkowy projekt symbolicznego przekazywania „kluczy do szkoły” – inspirowany działaniami Samorządu z 1973 roku, których opis odnaleziono w kronikach szkolnych. Każdego miesiąca inna klasa – począwszy od pierwszej aż do ósmej – otrzymywała ten honorowy znak, podkreślający znaczenie wspólnoty i odpowiedzialności uczniowskiej w życiu szkoły. Inicjatywa ta nie tylko integrowała społeczność szkolną, ale również budowała wśród uczniów poczucie przynależności i dumy z bycia częścią naszej placówki.
Oto przykłady działań klas „dla szkoły”:
- klasy pierwsze: "Dzień Uśmiechu" – dzieci robiły rysunki z uśmiechami i rozdawały je uczniom i nauczycielom.
- klasy drugie wspólnie posadziły na terenie szkoły rododendrona, a w donicach tulipany,
- klasy trzecie: narysowały na polbruku kolorową wizytówkę z napisem Szkoła jest super; zorganizowały dwie przerwy, podczas których uczniowie i nauczyciele mieli możliwość zrelaksowania się, wyciszenia przy dźwiękach instrumentów;
- klasy czwarte: zorganizowały zajęcia w przedszkolu "Starsi młodszym", wzięli też udział w Wieczornicy.
- klasy piąte: przygotowały prezentacje dla młodszych o pszczołach;
- klasy szóste: wykonały "hotele" dla owadów i karmniki dla ptaków; w trakcie realizacji jest "Ławeczka przyjaźni" - symboliczne miejsce, które ma zachęcać ludzi do rozmowy, otwartości i budowania relacji międzyludzkich;
- klasy siódme - przygotowały i poprowadziły Wieczornicę z okazji Odzyskania Niepodległości; zorganizowały dyskotekę szkolną;
- klasy ósme: ubrały choinki w holu gimnazjum
Działania „dla środowiska” i społeczności:
- klasy pierwsze: spacer ciszy i słuchania przyrody (dzieci idą na krótki spacer i nasłuchują: śpiewu ptaków, szumu drzew, potem opowiadają lub rysują, co usłyszały).
- klasy drugie: wspólnie posprzątały teren parkingu za boiskiem szkolnym oraz wiejski plac zabaw.
- klasy trzecie: stworzyły plakat promujący dbanie o lasy. Ponadto wyruszyły posprzątać okoliczne lasy.
- klasy czwarte: posadziły cebulki kwiatowe w dniu Sprzątania Świata; obecnie trwają poszukiwania informacji na temat „Kapsuły przeszłości”, zakopanej przez harcerzy w 1974 roku – jak wynika z opisu odnalezionego w kronice szkolnej (zaangażowana społeczność lokalna);
- klasy piąte: napisały listy do Ziemi, które zostały wywieszone w holu.
- klasy szóste: przeprowadziły zajęcia dla przedszkolaków oraz przygotowały dla nich Panią Wiosnę, która ozdobiła ich przedszkole; w planach posadzenie drzewka;
- klasy siódme: zaangażowanie się w pomoc powodzianom wspólnie z rodzicami (akcja „Mikołaje Powodzianom”); przygotowanie paczki dla poszkodowanego w powodzi chłopca z Mochowa, który napisał prośbę do Mikołaja; udział wraz z rodzicami w charytatywnym wydarzeniu - kanapki na „Spotkania przy zupie”, organizowane przez Szczeciński Tydzień Ubogich.
- klasy ósme: przeprowadzenie zajęć w przedszkolu (6 grudnia).
Działania „dla swojej klasy”:
- klasy pierwsze: zorganizowały piknik z okazji Dnia Dziecka;
- klasy drugie: przygotowały przedstawienie pt.: "Dbajmy o przyrodę!" dla klas pierwszych i przedszkolaków; wybrały się do Edukatorium i na kręgle, była też
wycieczka do Międzyzdrojów – do oceanarium.
- klasy trzecie: Dzieci wykonały ekologiczne ludziki z trocin i ziemi, dbając o ich wygląd i podlewanie, by z „głów” wyrósł owies. Projekt rozwijał kreatywność, postawy proekologiczne oraz pozwalał obserwować wzrost roślin. Zwieńczeniem było przygotowanie zdrowych soków, którymi poczęstowano uczniów.
- klasy czwarte przygotowały klasowy Dzień chłopaka;
- klasy piąte przygotowały pilnik ze zdrową żywnością,
- klasy szóste: czas spędzony na integracji zespołu poprzez wspólne granie w gry planszowe; wspólny wyjazd do kina,
- klasy siódme - udział w wieczornicy, przygotowanie wigilii klasowych; udział w spotkaniach online z wyższych uczelni (ZUT, US), organizowane przez Towarzystwo im. Kopernika ze Szczecina;
- klasy ósme: wigilie klasowe; integracja zespołów.
Projekt ten nie tylko nawiązywał do tradycji sprzed lat, ale również ukazał, że wartości takie jak odpowiedzialność, współpraca i szacunek do historii szkoły wciąż pozostają aktualne. Inicjatywa Samorządu stała się symbolem ciągłości pokoleń uczniów i wspólnego budowania szkolnej tożsamości.
Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego wraz z opiekunami składają serdeczne podziękowania wszystkim za zaangażowanie i wspólnie spędzony czas. To dzięki NASZEMU WSPÓLNEMU WYSIŁKOWI projekt ten stał się wyjątkowy i na trwałe zapisał się w historii naszej szkoły.