W poprzednim tygodniu nasza szkoła włączyła się w działania mające na celu budowanie postaw empatii, zrozumienia i szacunku wobec innych.
Klasa 1a pod hasłem „Burzymy mur przemocy. Budujemy most zgody” stworzyła symboliczny projekt pokazujący, że dobro, pomoc i życzliwość zawsze zwyciężają nad agresją.
Klasa 2a wysłuchała bajki o Lisku Ibisku. Po wysłuchaniu uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których poznawali sposoby radzenia sobie z trudnymi uczuciami. Praktykowali m.in. tupanie ze złości, aż do utraty sił, a także zgniatali kartkę symbolizującą skrzywdzoną osobę – próba jej wyprostowania pokazała, że mimo przeprosin ślady mogą pozostać.
Klasa 3b wysłuchała bajki o Lisku Ibisku – mądrą i wzruszającą opowieść o tym, co może kryć się za agresywnym zachowaniem oraz jak sobie radzić z silnymi emocjami.
Klasa 5a odbyła zajęcia z pedagogiem szkolnym na temat przeciwdziałania przemocy w klasie. Na początku uczniowie wypełnili ankietę na temat sytuacji w klasie. Następnie prowadząca podzieliła klasę na cztery zespoły, z których każdy miał do wykonania określone zadanie. Wykorzystano kilka rekwizytów, m.in. jabłko, papierowe serce i czystą, białą kartkę. Dzieci miały za zadanie opisać, jak wygląda ten przedmiot na początku i co się z nim stanie, kiedy ktoś zaczyna go niszczyć. Wzruszające było sklejanie porwanego serca plastrem, wbijanie opisów złych zachowań w uszkodzone jabłko, czy próba rozprostowania pogniecionej kartki. Całość podsumowała grupa „lekarzy”, opisując aktualny stan rekwizytów. To symbole, które miały przypomnieć, że każdy zły gest, każde słowo lub czyn, nie pozostają dla nas obojętne. Niszczą nas od środka, wywołują smutek, przygnębienie, a nawet prowadzą do głębokiej depresji. Przed klasą kolejna lekcja- tym razem o prawach i konsekwencjach prawnych zachowania, które określamy przemocą. Wspólnie musimy jej przeciwdziałać! Dziękujemy Pani pedagog Wiolecie Luboińskiej za ciekawe i pouczające zajęcia.
Uczniowie otrzymali także ulotki z technikami radzenia sobie z emocjami, by łatwiej rozładowywać napięcie i złość w bezpieczny sposób.