Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset
Godło

adres email: pawel.teleman@kliniska.edu.pl

  1. Rola Sejmu i Senatu

 

  • Sejm i Senat – organy władzy ustawodawczej (legislatywa)

 

  • Sejm (izba pierwsza -niższa)
  • Senat (izba druga – wyższa) razem tworzą:

 

  • Parlament – najwyższy organ przedstawicielski, który bezpośrednio reprezentuje naród i w jego imieniu podejmuje decyzje

 

  1. Wybory do Sejmu i Senatu

 

  • Wybory zarządza - Prezydent najpóźniej na 90 dni przed upływem kadencji obecnego Parlamentu

 

  • Kadencja trwa 4 lata – początek pierwsze posiedzenie:

       -skrócenie kadencji Sejmu

  • Uchwała Sejmu większością kwalifikowaną 2/3 głosów
  • Sejm 3 raz nie udzielił stworzonemu rządowi wotum zaufania                             prez.
  • Gdy w ciągu 4 miesięcy od złożenia w sejmie budżetu nie zostanie uchwalony skraca

 

  1. Sejm – wybory 460 posłów - pięcioprzymiotnikowe (ordynacja proporcjonalna)

 

  • Powszechne – nie ma cenzusu - każdy ma prawo głosować- czynne prawo 18, bierne 21
  • Równe – każdy wyborca ma jeden głos i każdy jest jednakowo ważny
  • Bezpośrednie – posła wybiera wyborca
  • Proporcjonalne - partia otrzymuje mandaty proporcjonalnie do liczby uzyskanych głosów
  • Tajne – karty wypełniamy za zasłonami i niepodpisane wrzucamy do urny

 

  1. Senat – wybór 100 senatorów (ordynacja większościowa)

 

  • Powszechne- nie ma cenzusu - każdy ma prawo głosować - czynne prawo 18, bierne 30
  • Bezpośrednie – senatora wybiera wyborca
  • Większościowe - mandaty dla tych, którzy w danym okręgu uzyskali najwięcej głosów
  • Tajne - karty wypełniamy za zasłonami i niepodpisane wrzucamy do urny
  • Równe – każdy wyborca ma jeden głos i każdy jest jednakowo ważny

 

  • Podział mandatów poselskich –tylko partie, które zdobyły, co najmniej 5% a koalicja 8% - tzw. progi wyborcze (nie dotyczą komitetów mniejszości narodowych)
  • Kandydatów mogą zgłaszać partie polityczne i obywatele
  • Wybory przeprowadza – Państwowa Komisja Wyborcza, Okręgowe KW, Obwodowe KW
  • SN –przyjmuje protesty i podejmuje decyzje o ważności/nieważności wyborów
  • Cisza wyborcza na 24 h przed dniem wyborów –trwa do zakończenia głosowania
  • Finansowanie kampanii wyborczej jest jawne

 

 

 

 

  1. Posłowie i senatorowie

Prezydium Sejmu

Prezydium Sejmu tworzą Marszałek i wicemarszałkowie
W posiedzeniach Prezydium Sejmu bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu.
Marszałek Sejmu może zaprosić na posiedzenie Prezydium również inne osoby

 

Prezydium Sejmu

Prezydium Sejmu tworzą Marszałek i wicemarszałkowie (art. 11 Regulaminu Sejmu).

W posiedzeniach Prezydium Sejmu bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu.
Marsza

  1. Rola Sejmu i Senatu

 

  • Sejm i Senat – organy władzy ustawodawczej (legislatywa)

 

  • Sejm (izba pierwsza -niższa)
  • Senat (izba druga – wyższa) razem tworzą:

 

  • Parlament – najwyższy organ przedstawicielski, który bezpośrednio reprezentuje naród i w jego imieniu podejmuje decyzje

 

  1. Wybory do Sejmu i Senatu

 

  • Wybory zarządza - Prezydent najpóźniej na 90 dni przed upływem kadencji obecnego Parlamentu

 

  • Kadencja trwa 4 lata – początek pierwsze posiedzenie:

       -skrócenie kadencji Sejmu

  • Uchwała Sejmu większością kwalifikowaną 2/3 głosów
  • Sejm 3 raz nie udzielił stworzonemu rządowi wotum zaufania                             prez.
  • Gdy w ciągu 4 miesięcy od złożenia w sejmie budżetu nie zostanie uchwalony skraca

 

  1. Sejm – wybory 460 posłów - pięcioprzymiotnikowe (ordynacja proporcjonalna)

 

  • Powszechne – nie ma cenzusu - każdy ma prawo głosować- czynne prawo 18, bierne 21
  • Równe – każdy wyborca ma jeden głos i każdy jest jednakowo ważny
  • Bezpośrednie – posła wybiera wyborca
  • Proporcjonalne - partia otrzymuje mandaty proporcjonalnie do liczby uzyskanych głosów
  • Tajne – karty wypełniamy za zasłonami i niepodpisane wrzucamy do urny

 

  1. Senat – wybór 100 senatorów (ordynacja większościowa)

 

  • Powszechne- nie ma cenzusu - każdy ma prawo głosować - czynne prawo 18, bierne 30
  • Bezpośrednie – senatora wybiera wyborca
  • Większościowe - mandaty dla tych, którzy w danym okręgu uzyskali najwięcej głosów
  • Tajne - karty wypełniamy za zasłonami i niepodpisane wrzucamy do urny
  • Równe – każdy wyborca ma jeden głos i każdy jest jednakowo ważny

 

  • Podział mandatów poselskich –tylko partie, które zdobyły, co najmniej 5% a koalicja 8% - tzw. progi wyborcze (nie dotyczą komitetów mniejszości narodowych)
  • Kandydatów mogą zgłaszać partie polityczne i obywatele
  • Wybory przeprowadza – Państwowa Komisja Wyborcza, Okręgowe KW, Obwodowe KW
  • SN –przyjmuje protesty i podejmuje decyzje o ważności/nieważności wyborów
  • Cisza wyborcza na 24 h przed dniem wyborów –trwa do zakończenia głosowania
  • Finansowanie kampanii wyborczej jest jawne

 

 

 

 

  1. Posłowie i senatorowie

Prezydium Sejmu

Prezydium Sejmu tworzą Marszałek i wicemarszałkowie
W posiedzeniach Prezydium Sejmu bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu.
Marszałek Sejmu może zaprosić na posiedzenie Prezydium również inne osoby

 

Prezydium Sejmu

Prezydium Sejmu tworzą Marszałek i wicemarszałkowie (art. 11 Regulaminu Sejmu).

W posiedzeniach Prezydium Sejmu bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu.
Marszałek Sejmu może zaprosić na posiedzenie Prezydium również inne osoby (art. 13 ust. 2 Regulaminu Sejmu).

łek Sejmu może zaprosić na posiedzenie Prezydium również inne osoby (art. 13 ust. 2 Regulaminu Sejmu).

Data dodania: 2020-03-25 10:57:25
Data edycji: 2020-04-29 11:58:17
Ilość wyświetleń: 406

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Podstrony

Zobacz podstrony klas i nauczycieli
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej